43 argumentene mot Noark i menon rapporten

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Mon Feb 21 12:37:30 CET 2022

Det er spesielt to ting jeg reagerer på:

For det første det om "nye teknologier som NOARK ikke passer
for". Hvilke nye teknologier? Microsoft Teams ble nevnt minst
én gang. Jeg sitter med følelsen av mer eller mindre skjult
Microsoft-promotering.

For det andre de voldsomme og gjentatte angrepene på
bakoverkompatibilitet. Men bakoverkompatibilitet er jo og
må være en grunnleggende verdi i all arkivering og bevaring.
Å være anti-bakoverkompatibilitet er å være en fiende av
arkivering og bevaring.

For å avslutte med et konstruktivt forslag, hadde det vært mulig
å invitere denne studenten til Nikita-noark og prøve å få
konkrete forslag til forbedringer?

Mvh,

Thomas Gramstad