Re: digi.no: - IT-løsninger finansiert av offentlig sektor må deles med fri lisens

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Mon Feb 28 09:40:38 CET 2022

Takk Petter!

Jeg er veldig glad i Christer sine innlegg. Han er tydelig og ofte
kommer med noe konkret som han gjør her.

En ting jeg biter med i er :

/Poenget her er at det ikke er nok at offentlig sektor deler åpen kode,
man må jobbe for å skape et utviklingsmiljø på tvers av prosjekter og
virksomheter./

Det er mye som har vært sagt om silo-tankegangen i offentlig sektor og
det å bryte ned siloer men det har ikke vært så mye fokus på at
utviklere skal jobbe på tvers for å hjelpe å bryte ned *arbeidssiloer*.
Jeg lurer på hvor mye prestisje-prosjekt tankegang det finnes i disse
miljøene. Men det Christer etterspør her er jo vanskelig. Selv hadde jeg
et håp at dersom vi fikk på plass en fri programvare Noark variant så
kunne det være gjenstand for forskning og utvikling. UoH-sektoren kan
være en del av det Christer etterspør men jeg mistenker at det er
vanskelig å publisere peer-reviewed artikler om denne typen arbeid og
slikt arbeid da faller fort utenfor tellekantsystemet. Jeg skal snart ha
medarbeidersamtale og det eneste arbeidsgiver presenterer når FoU-tid
skal diskuteres er antall nivå 1 og nivå 2 publikasjoner. Antall
commits, debugging og design betyr ingenting!

Jeg har også tidligere snakket med noen utviklings og driftsmiljøer i
offentlig sektor og de forteller de har veldig begrenset resurser til å
drive med slikt arbeid. Ingen måles positivt på det Christer
diskuterer.  Så det er kanskje her vi må begynne.

Det er mulig noen vil anse meg som naiv men jeg holder meg her til fri
programvare og standardisering og synes samfunnet må prioritere det.
Ikke nødvendigvis av prinsipp, men også av økonomiske hensyn. Jeg tror
du har tidligere fortalt litt om kommuner som ikke lenger hadde tilgang
til proprietær programvare fordi  leverandør ikke hadde nok inntjening.
Det er mange gode grunner til å satse på fri programvare i offentlig
sektor. Man løser seg fra leverandørsinntjenningsbehov.

Deretter er spørsmålet hvorvidt dokumentasjonsforvaltning skal være
sentralisert eller desentralisert. Dessverre snakker Arkivverket ned
dokumentasjonsforvaltning og når de snakker om innebygd arkivering
oppleves det som om arkivverket lenger ikke ser at dokumentasjon har
verdi.  Dersom systemene selv kan arkivere så har de løst alle
problemer. Det kan være at Arkivverket har altfor mye fokus på bevaring
og da ikke ser eller ikke ønsker å se danningsperspektivet lenger.

Jeg har en motsatt holdning. Jo mer dokumentasjon vi samler på et sted
jo mer verdi arkivet har for en organisasjon. Når det vannes ut så har
arkivet liten verdi og forvaltningen settes i en evig ond sirkel. Jeg
tror at en sentralisert arkivkjerne som alle må forholde seg til er
veien å gå. Et sted der alt av informasjon finnes. Men det betyr ikke at
vi skal drive med fagsystem integrasjon. Jeg vil heller bygge
fasesystemene på toppen av arkivet. Dette var jo en av målene Noark
hadde opplever jeg. Men over tid ble det mer fagsystem integrasjoner.

Mulig at det ble slik fordi alle systemene er proprietære og da er dette
noe av som Christer er inn på med det å jobbe på tvers. Kanskje jeg si
at proprietære løsninger da hindrer videreutvikling, kreativitet og
innovasjon.  Tenk om Noark hadde fått lov til å utvikle seg og ble gjort
om til en teknisk dokumentasjonsforvaltningstandard for en moderne data
drevet verden. Da kunne forvaltningen utviklet en grunnleggende fri
programvare kjerne og bygget fagsystemer på toppen av dette. Mye av det
som forvaltningen gjør kunne vært standardisert feks feietjenester,
barnevern osv. Dette kunne bygges inn som fagområder på toppen av
arkivkjernen.

Feks:

https://example.com/api/sakarkiv/saksmappe for sakarkiv

https://example.com/api/barnevern/bvmappe for barnevern

https://example.com/api/feie/bygningsmappe for feietjenester

Jeg vet også at flere i fagmiljøet er imot en slik tilnærming og vil
argumentere at det ikke trengs slik løsninger. Det eneste vi trenger er
klassifikasjon. Arkiv kan reduseres til en slags CRM. I debatten om å
finne gull blant gråstein ble innebygd arkivering kritisert fordi det
ikke tok tak i prosess. Det er jeg enig i, men Noark hadde heller ikke
så mye prosess. Framtiden må være en kombinasjon av prosess og
arkivbehov, og vi må være tilstede under danning. Helst standardisert!

Av og til synes jeg det er litt håpløst å si at vi skal se til det
internasjonale markedet. Norge er et veldferdsstat og det er velferden
som skaper mye av behovet til dokumentasjon. Det er lite hensiktsmessig
å klage på at internasjonale leverandører ikke tilbyr tjenester i det
Norske markedet. Jeg tror det er tolkning av lovverket som gjør dette
vanskelig. Dersom vi ønsker internasjonale leverandører må vi jobbe med
å få ting på engelsk og jobbe med standardisering. Det som er synd i det
er at jeg tror vi lenge lå Norge framme på en del områder innenfor
digitalisering, men vi valgte ikke å utnytte det med standardisering først.

Støtter Christer i det han sier! Det er lov å drømme!

  - Thomas