Sv: Digi: Strømbrudd i utviklingsarbeidet

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Sat Feb 18 12:21:59 CET 2023

Veldig interessant, takk for at du deler!

En stund nå har jeg opplevd at Arkivverket virker forvirret og jeg forstår ikke hva som skjer på Sognsvann. Jeg har tidligere bemerket meg at toppledelsen i Arkivverket har manglet arkivfaglig kompetanse og lurt hvordan det kommer til å gå. Jeg mistenker at vi nå ser utfallet. Jeg mener dette er en ledelsesproblem og i stedet for å gjøre noe med det går Arkivverket ut i media og sutrer. Det er så synd at journalistene ikke evner å stille kritiske spørsmål og bare gir Arkivverket en megafon for å gjenta det som skjer i Arkivverket sitt boble. Hele offentlig sektor lider under høye strømpriser, og ledelsen må prioritere. Tenker man kanskje at det å være en leder er bare å være en leder i gode tider?

Tidligere ble det delt en lenke der Arkivverket ikke får gjort jobben sin pga manglende penger og at flere i et prosjekt nå jobber andre steder. Jeg vet ikke noe om hvorfor de aktuelle personene ikke jobber hos Arkivverket lenger, men vil gjerne stille følgende spørmål. Er det en ledelsesproblem som gjør at de ikke jobber der? Hvordan var  prosjektledelsen? Hvordan var betingelsene for prosjektet? Jeg vet også om andre som ikke er en del av de aktuelle prosjektene som har sluttet. Her også evner ikke media å stille kritiske spørsmål, men bare gir Arkivverket en megafon.

Men, la oss gå forbi dette og stille spørsmål om hva ledelsen da faktisk gjør. Snur man hver stein og leter etter løsninger?

Det som skremmer litt her er at disse prosjektene presenteres som noe av det viktigste som skjer i offentlig forvaltning for tiden. OK, jeg kan kjøpe den argumentasjonen men da synes jeg at dette påpeker hvor dårlig ledelsen på Arkivverket er. Dersom disse prosjektene er så viktig så må ledelsen evne å prioritere slik at de blir prioritert.  Dersom de ikke evner å prioritere så må de innrømme det, men kanskje enda viktigere er at media bør i hvertfall være litt kritisk til budskapet fra Sognsvann.

Kanskje Arkivverket burde snu hver stein. Kanskje Arkivverket burde heller gå ut og overbevise andre hvor viktig dette er og få de med på en spleiselag. Arkivverket kunne tatt turen innom KS og bedt de være med å sponse dette. Det er tross alt så viktig. Kanskje Arkivverket burde sett til andre departementer og prøvd å få til engasjement. Kanskje Arkivverket burde sagt fra seg prosjektet til DigDir dersom de har midler og en bedre evne til å følge opp. Poenget er at det oppleves som Arkivverket ikke virker å gjøre noe annet enn å sutre i media om rammebetingelsene. Inntrykket mitt er at Arkivverket lider under en "Not invented here" syndrom og det kan hemme de i å finne gode løsninger.

Tradisjonen i Norge er at danning og bevaring er to sider av samme sak. Australia med sitt "Records continuum model" (RCM) er et forsøk å se materiale i et livsløpsperspektiv.  Noark er et fantastisk eksempel på RCM mener jeg. De siste årene har vi sett en stille push på å skille danning fra bevaring. Det er interessant. Jeg er ikke enig med det fordi jeg ikke har sett gode eksempler som er robuste, kostnadseffektiv og som er bygget på med støtte for effektiv søk. Men dersom det kommer gode eksempler, vil jeg gjerne høre om det. I den sammenhengen risikerer Arkivverket å male seg selv i et hjørne der de gir fra seg ansvaret (til DigDir) i forhold til hvordan digitalt materiale blir skapt. Jeg tror de har gjort det alt og vi kanskje er vitne til en pågående sakte destruksjon av Arkivverket og en helhetelig perspektiv i arkivprofesjonen. Det minner litt om hva Stephen Elop gjorde til Nokia og hvordan organisasjon ble revet i filler. Jeg sitter på sidelinjen og ser Arkivverket sakte destruere seg selv!