Sv: Digi: Skulle revolusjonere måten vi tar vare på beslutninger på for fremtiden. Nå legges prosjektet på is

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Wed Jan 25 10:44:00 CET 2023

Det virker som om det er flere faktorer her. Jeg har sett innholdet i artikkelen og det oppleves som om det har vært en 'brain-drain' der flere som har jobbet med IA har sluttet og nå sliter de med å ansette flere. Noe annet som jeg synes er litt viktig her er at det framkommer i digibarnevern rapporten til Arkivverket at Noark egentlig ikke virker å være et problem. Det er nesten litt gøy å lese den rapporten den kan tolkes  slik at de prøver å få det til å framstå at Noark er problematisk, men så viser det seg at Noark egentlig ikke er et problem. Alt ettersom hvilken briller du leser med.

Jeg mistenker at Arkivverket har gått litt på et smell i sitt iver på å få drept Noark. Da er det ikke en kunnskapsbasert utvikling Arkivverket holder på med og de ser seg blinde på mulige reelle løsninger. Jeg opplever det slikt at problemet her er at Arkivverket velger å tolke Noark som skrevet i stein, noe gammelt vræl fra 1984. I artikkelen Petter delte tar de ikke innover seg at Noark faktisk har utviklet seg over tid og har vært inspirert av gjeldende internasjonale standarder og praksis (På godt og vondt), og kanskje også har dannet et klarere bilde av hva dokumentasjonsforvaltning er. Det er ikke en eple og pære sammenligning når det gjelder Innebygd Arkivering / StandardLab og Noark, men det er et  karakterdrap på Noark.  Noark skal tolkes på verst mulig måte mens de andre prosjektene er frie til å utvikle seg. Jeg har alltid tolket Noark som en "work-in-progress" for å tilpasse seg de reelle behovene.

I grunn så handler dette om vi tror på sentralisert dokumentasjonsforvaltning eller ikke. Om vi tror på verdien til dokumentasjon eller om all dokumentasjon er noe som skal begraves. Jeg tror det er det sandkassen og IA feiler.

I Arkivverkets iver til å kaste Noark i doen så sa de også noe om den arkivfaglige fagkompetansen  som ble dyrket fram på Sognsvann over årene. Arkivverket pisser på 40+ års erfaring  og utvikling av dokumentasjonsforvaltning og noe av det som har gjort oss ganske ledende på dokumentasjonsforvaltning. Det er så trist og respektløst å se en fagmyndighet angripe sine egne på den måten.  Digibarnevern rapporten forteller oss egentlig noe interessant, nemlig at dersom vi prioriterer dokumentasjonsforvaltning og er motivert til å gjøre en god jobb så kan vi få til gode løsninger. Det er i prioriteringene til  forvaltningen det er problemer med dokumentasjonsforvaltning, ikke Noark. Men dersom du velger å se på Noark som noe vræl fra 1984 og ikke som en konseptuell standard som utvikler seg i takt med forvaltningens arbeidsmåter, teknologi og samfunnet og attpåtil gjør alt du kan for å drepe det så er det fort gjort å trå feil. Vi må forstå hva som var fungerte godt i Noark opp mot det som ikke fungerte så godt! Kunnskap må fram, om ikke så vil vi fort gjøre de samme feilene. Og nei "men det fungerer ikke" er ikke et svar på dette. Er det nasjonal standardisering som er problematisk?  OK stopp med det og jobb internasjonalt! Er det datamodellen? OK, fiks det. Det er ikke enkel å løse dokumentasjonsforvaltningsproblemene, men det begynner med motivasjon, innsats og kunnskap!

Det som er skremmende synes jeg er at det oppleves som om at Arkivverket nå må lære 'alt' om dokumentasjonsforvaltning på nytt. Det er en mistanke jeg har hatt en stund, som jeg ikke har klart å identifisere tydelig. Muligens er det noe med hvordan det manglet/mangler arkivfaglig kompetanse i toppledelsen hos Arkivverket (ikke sjekket på en stund),. Det er mulig at det har noe med alle konsulentene og hvordan ting presenteres som gir meg det inntrykket, men jeg så et eksempel nylig som jeg stusser over.  På standardlab (https://github.com/arkivverket/standardlab/issues/45) kan vi lese at "Det er behov for å kunne gjenfinne et bestemt informasjonsobjekt (dokument)" og at dette er kommet fram i fire av behovssamtalene Arkivverket har hatt med forvaltningen. Det er et så grunnleggende krav i dokumentasjonsforvaltning at det oppleves som nesten flaut å lese det! Hvis dette er nivået vi utvikler fagfeltet på så er jeg skremt!

At forvaltningen ikke tradisjonelt har egentlig brydd seg om dokumentasjonsforvaltning er noe som er opplagt for mange. Selv om Noark var en hvilepute, så var det ikke problemet. Forvaltningen burde samlet seg med K10 eller latt de store kommune bane vei, men det er ikke så farlig å bryte arkivloven egentlig synes mange. Det hjelper at Arkivverket kommer på tilsyn og rister litt. Da kan vi få pushet det. Men hvor er forståelsen om verdien i dokumentasjon i utgangspunktet? Jeg skulle ønske at Arkivverket kunne brukt like mye energi på dokumentfangst, fordi det er her problemene egentlig ligger synes.  Arkivverket hadde jo også et innlegg på nrkbeta om dette. Jeg tror vi må begynne å se verdien på dokumentasjon og samle oss rundt det konseptet, at dokumentasjon har verdi.  Deretter kan vi stille oss andre spørsmål Skal vi ha sentralisert doumentasjonsforvaltning? Skal vi ha standardisert doumentasjonsforvaltning?

Arkivverket minner meg litt om google. Google er kjent for å droppe prosjekter (https://killedbygoogle.com/) og det synes jeg Arkivverket gjør også, men på en helt annen skala. Simplifai prosjektet er et godt eksempel. Utydelig kommunikasjon rundt hvorfor (personvern, interne priorteringer) og så bort med det. Tjenestegrensesnittet (https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard/) er kanskje et av de viktigste prosjektene som gjelder for forvaltningen når det gjelder standardisert dokumentasjonsforvaltning. En standardisert måte å fange, bevare og søke i dokumentasjon. "Abandoned by Arkivverket"  - det nye slagordet for 2023, men de forlot det for lenge siden, kanskje fordi det ikke var spennende nok. Jeg snakket om nikita utvikling nylig og fortalte at kanskje kun 30% av utviklingen var gøy og spennende, det resterende 70% er slitsom og tung, men at vi er der og holder på. Det går sakte men vi beveger oss framover. Jeg tror Arkivverket må gjøre det samme. Lever på helheten, ikke kast inn håndkleet fordi det er vanskelig!

Jeg vil gi Arkivverket ros på spesielt en ting og det er deres tilstedeværelse på github!  At ting blir liggende med og uten svar er en offentlig dokumentasjon på hvordan de jobber. De er synlig i sektoren  på denne måten.