Sv: Uttrekk fra ephorte?

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Thu Mar 2 10:30:46 CET 2023

> Jeg har forstått at ephorte fungerer med flere ulike SQL-databasevarianter, i hvert fall MS SQL og Oracle.  Noen som vet om den også fungerer med PostgreSQL og MariaDB?

Akkurat det vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere med disse DBHS. Det lille jeg har av erfaring med disse opprinnelige Noark 4 databasene er at de er rene databaser og at de ikke bruker triggers o.l.  Videre mener jeg at det som nå er Sikri hadde et forsøk på å støtte FOSS og hadde en implementasjon der de støttet OpenOffice i tillegg til MS Office. Samtidig synes jeg Sikri er synlig i standardiseringsarbeid, selv om jeg ikke alltid er enig med de. Det er jo på siden av det du spør, men hvilket nivå av engasjement vi ser leverandørene ha for standardisering er vel egentlig tydelig når du ser på githuben til arkivverket.

> Er det forresten betaling per uttrekk eller er anskaffelsen av uttrekksprogram en engangskostnad som så kan brukes på mange uttrekk resten av systemets levetid?  Hva slags pris snakker vi om for et uttrekk?  Kan fri programvare løse noe her?

Når jeg var innom denne sfæren for 10-12 år tilbake så gikk jeg inn fordi jeg opplevde at noen kommuner var "gisler" til leverandører når det gjaldt uttrekk. Rundt 2012 var prisen for et uttrekk for et interkommunalt samarbeid av Noark systemer (7-8) databaser antatt å ligge på 2-3 millioner NOK. Det var ikke mulig med en fastpris skjønte jeg. Når jeg viste at det var en standard i bunn og at leverandør hadde godkjenning i henhold til standarden så mente jeg at jeg skulle klare å gjøre det som fri programvare. Det gjorde jeg og publiserte et uttrekksverktøy for et bestemt system. "Godkjenning" ble et ord jeg fikk et merkelig forhold til!

Det jeg hører er at nå til dags ligger prisen på et uttrekk på ca. 100 000 NOK. Jeg synes ikke det egentlig er så ille om det stemmer. Det er jo snakk om 50-75 konsulent timer. Det burde selvfølgelig være gratis og innebygd i systemet, men når vi først tillater avvik fra standarder så får vi ta slike kostnader. Jeg vet at noen leverandører har slike verktøy som kunder kan bruke, men inntrykket mitt er at arkivfolk er for fine til gjøre slik "skittent" arbeid som å lage et uttrekk og validere det. Det skal leverandør gjøre. Noen arkivskapere har litt oppegående IT-avdelinger og da tror jeg de er litt flinkere til å prøve seg fram.

Relatert til det du spør så kan du se på hvordan Arkivverket har endret praksis på uttrekk. For noen år tilbake så arkivverket seg lei av deponeringsprosessen  og endret den slik at arkivskaper måtte selv kvalitetsikre/validere uttrekk før de kom til Arkivverket. Det ble forklart til meg at noen leverandører leverte uttrekk på vegne av arkivskapere der XML filer ikke var korrekt strukturert en gang! Så Arkivverket hadde en prosess der uttrekket ble registrert, satt i karantene i to uker osv for så å bli avvist på krav for ting som burde vært fikset før det kom til depot. Arkivverket sender melding tilbake, leverandør fikser og så er det et nytt prosess. Da kan det være samme feil eller et annet lignende idiotisk feil som burde vært fikset. Det er grunnen til at arkade finnes. Arkivverket krever at uttrekkene skal kvalitetsikres før de kommer til depot. Jeg tror det er blitt nevnt på listen her at noen databaser inneholder importert data fra feks N3 og N4 og kanskje fagsystemer, og statusverdier osv som er brukt stemmer da ikke overens med Noark 5 sin XSD. Jeg lurer hvem/hva som får skylden da. Er det Noark 5 sin feil eller er det arkivskaper som har gjort en dårlig jobb. Uansett så blir det "Noark bad" holdning.

Vi trenger mer fri programvare i sfæren, ikke mindre!