Uttrekk fra ephorte?

per.review at mailbox.org per.review at mailbox.org
Mon Mar 6 20:35:17 CET 2023

> On 2023-03-02 08:59 CET Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> wrote:
> Jeg har forstått at ephorte fungerer med flere ulike
> SQL-databasevarianter, i hvert fall MS SQL og Oracle.  Noen som vet om
> den også fungerer med PostgreSQL og MariaDB?

Jeg har aldri sett spor at av ephorte/Elements støtter andre databaser enn MS SQL og Oracle. For eksempel har applikasjonene Sikri bruker for opprette og oppdatere databaser, bare støtte for disse to.

> Er det forresten betaling per uttrekk eller er anskaffelsen av
> uttrekksprogram en engangskostnad som så kan brukes på mange uttrekk
> resten av systemets levetid?  Hva slags pris snakker vi om for et
> uttrekk?  Kan fri programvare løse noe her?

Jeg tror faktisk at Sikris uttrekksprogramvare Submission er inkludert i lisensen som standard. Imidlertid er det nok en godt bevart hemmelighet.

Det er ikke et dårlig verktøy. Sikri bruker det jo også selv. Det er heller ikke uoverkommelig for kunder å bruke det, selv om dokumentasjonen av oppsettet er vanskelig å forstå og det i hvert fall med Oracle tar en evighet å produsere uttrekk (på grunn av mange enkeltspørringer). Dermed er det er en tidkrevende prosess å samle erfaringer for å kunne bruke verktøyet riktig.

Det er det å håndtere alle feilene som har oppstått under arkivdanningen, som er det vanskeligste, slik jeg ser det. Her må en ha ganske god forståelse av ting (og god tid) for å kunne vurdere hva som kan forbli dokumenterte avvik og hva en bør rette på på egen hånd.

Etter hva jeg forstår, skal Elements (og Submission) støtte N5.5 fra versjon 2022.2. Hva som mangler i dag, vet jeg ikke. Men det finner jeg nok snart ut …

… Fordi jeg sammen med Petter og Thomas har begynt å lage en applikasjon for å produsere et N5.5-uttrekk fra Elements 2022.1, som er den versjonen UiB har (hvor jeg jobber): Jeg tester det mot Oracle, de bruker en SQLite-database. Forhåpentligvis vil det også komme til nytte for andre. Uansett er det en spennende utfordring å redusere antall spørringer mot databasen (og enda en mulighet til å fastslå at ting alltid tar mye lenger tid enn en tror).

Jeg har akkurat døpt prosjektet «Norokk», en sammensetning av «Noark» og «rokk», siden applikasjonen spinner data fra flere parallelle database-pekere (cursors) til XML. Koden er under https://codeberg.org/per_review/norokk , og samarbeid er selvsagt mer enn velkomment.

--
Per Christian