Goodbye integers. Hello UUIDv7

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Mon Oct 2 10:58:52 CEST 2023

Jeg kom over denne i helgen som andre kanskje kan ha glede av å lese også:

https://buildkite.com/blog/goodbye-integers-hello-uuids

Det kommer en ny versjon av UUID (UUIDv7) der det er enttidsstempel som en del av UUID verdien. Dette er interessant, spesielt i arkiv og en autentisitetssammenheng.

Det mangler tidssone informasjon i tidsstempelet, men det gir en tilleggsdimensjon om autentisitet for arkiv dersom identifikatorene sier noe om når noe ble opprettet. Dette  kan være en ekstra sjekk på at opprettetDato feltet stemmer. Dersom man kjører import på Noark lignende data uten en systemID basert på UUID  felt så vil avvik mellom opprettetDato og tidsstempelet UUID vise tydelig at noe er importert.

Bruken av UUID er en del av tjenestegrensesnittet:
https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard/blob/03025f8b9f1496f4a2f5b155e212a44768390274/kapitler/06-konsepter_og_prinsipper.rst#identifikatorer

men her står det også "Slike UUID-verdier bør være frakoblet verdiene i objektet det henviser til.". Jeg tolker det slik at UUID skal ikke bruke andre felter som utgangspunkt til å generere UUID verdien.

Jeg så litt på en diskusjon rundt UUIDv7 og det diskuteres om ULIDs (https://github.com/ulid/spec) og hvorvidt man egentlig ønsker å eksponere opprettelsestidspunkt i nyttelaster. I arkivsammenheng tror jeg vi kunne en ønske slik  tilnærming velkommen.

Thomas