Goodbye integers. Hello UUIDv7

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Oct 2 11:26:07 CEST 2023

[Thomas Sødring]
> men her står det også "Slike UUID-verdier bør være frakoblet verdiene
> i objektet det henviser til.". Jeg tolker det slik at UUID skal ikke
> bruke andre felter som utgangspunkt til å generere UUID verdien.

Det var ikke helt slik det var ment da jeg skrev det.  Jeg forsøkte
formidle at UUID-en bør være uten innhold bakt inn i UUID-en, slik at
ingen forventer og forsøker bruke struktur i UUID-en til å hente ut
informasjon.  Dvs. at det ikke bør være mulig å gjøre det du foreslår,
da det vil føre til ønske om å velge bestemte UUID-er, hvilket vil gi
nye og uønskede problemer som behov for å vurdere hvem som skal få
hvilken UUID.

> Jeg så litt på en diskusjon rundt UUIDv7 og det diskuteres om ULIDs
> (https://github.com/ulid/spec) og hvorvidt man egentlig ønsker å
> eksponere opprettelsestidspunkt i nyttelaster. I arkivsammenheng tror
> jeg vi kunne en ønske slik tilnærming velkommen.

Jeg tror behovet for å identifisere importerte instanser må løses på
annet vis enn å bake tidsstempel inn i UUID-ene.