Spørsmål til politikerne om programvarepatenter (Re: Patenter på programvare avvist med 648 av 680 stemmer)

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Fri Jul 15 11:43:36 CEST 2005

helgehf at student.matnat.uio.no wrote:

>Jeg tror høflighetsformen kan droppes.

Javel, da gjør vi det ( i alle fall inntil videre ), noen innsigelser
mot det fra andre på lista?

>"Har partiet en mening om patenter på programvare?"
>
>Alternativt: Hva mener partiet om programvarepatenter?
>
>Evt. bytt ut "partiet" med "dere".

>Evt. Hva begrunner dere standpunktet med?
>
>(Jeg legger merke til at de blir spurt om de har en mening og begrunnelsen
>for meningen, men ikke hva de mener.)

OK

Nytt forslag ( 2 sp. i opprinnelig forslag  -> 4 sp. i nytt forslag ):
1) Har partiet en mening om patenter på programvare?

2) Dersom partiet har en mening om patenter på programvare, hva mener i
så fall partiet?

3) Hvilken begrunnelse har partiet for sine meninger i spørsmålet om
patenter på programvare?

4) Er det fattet noen vedtak i partiet angående problemstillingen
programvarepatenter?

>Det er et forholdsvis dumt spørsmål. Men om noen besvarer det med
>Parlamentet/Kommisjonen så viser det jo at talspersonen er mest opptatt å
>være enig/uenig med A eller B og ikke se på fakta. Så helt bortkastet er
>det nok ikke.

Du har et poeng, men jeg mente det jo ikke slik at de skulle la være å
se på fakta. Det som er problemet er motsetningen mellom demokratisk
kontroll over teknologien og de multinasjonale interessene og at
kommisjonen helt tydelig er mer knyttet til det siste. Selve denne
patentsaken har vært en tankevekker i alle fall for meg i EU saken, og
det går an å forholde seg annerledes og mer nyansert til dette enn Ja
eller Nei til EU. Men det er mulig at å reise en slik problemstilling
vil ta i bort fokuset.

Vi fjerner spørsmål 4) i opprinnelig forslag ovenfor:
5) Er partiet kjent med den prosessen i EU som nå endte med at forslaget
om patenter på programvare ble avvist i EU parlamentet med 648 av 680
stemmer, i så fall har det påvirket partiets mening om patenter på
programvare ?

>"Hva mener/synes partiet om det?"

6) I den norske patentloven står det at programvare er unntatt fra
patentering. Patentstyrets praksis er å gi programvarepatenter. Hva
mener partiet om dette ?

mvh
Terje Erlend Reite