Spørsmål til politikerne om programvarepatenter (Re: Patenter på programvare avvist med 648 av 680 stemmer )

helgehf at student.matnat.uio.no helgehf at student.matnat.uio.no
Thu Jul 14 09:59:43 CEST 2005

On Wed, July 13, 2005 17:21, Terje Erlend Reite said:

> Utmerket å ha med som spørsmål om programvarepatenter til politikerne i
> valgkampen.
>
> Vi kunne følge opp det som Petter/NUUG har tatt initiativ til og gjøre
> spørsmålene om til et samarbeidsprosjekt NUUG/ EFN.
>
> Følgende spørsmål til et første utkast ( som det er fritt frem å
> kritisere, og kom gjerne med flere forslag ):

Jeg tror høflighetsformen kan droppes.

> 1) Har Deres parti noen som helst mening om problemstillingen patenter
> på programvare ?

"Har partiet en mening om patenter på programvare?"

Alternativt: Hva mener partiet om programvarepatenter?

Evt. bytt ut "partiet" med "dere".

> 2) Dersom Dere har en mening om dette emnet, hva er i så fall
> begrunnelsen for Deres standpunkt ?

Evt. Hva begrunner dere standpunktet med?

(Jeg legger merke til at de blir spurt om de har en mening og begrunnelsen
for meningen, men ikke hva de mener.)

> 3)  Er Dere kjent med den prosessen i EU som nå endte med at forslaget
> om patenter på programvare ble avvist i EU parlamentet med 648 av 680
> stemmer, i så fall har det påvirket Deres mening om patenter på
> programvare ?
>
> 4) Er Dere mest positivt innstillt til EU parlamentet eller EU
> kommisjonen i de tilfellene det er konflikt mellom dem ?

Det er et forholdsvis dumt spørsmål. Men om noen besvarer det med
Parlamentet/Kommisjonen så viser det jo at talspersonen er mest opptatt å
være enig/uenig med A eller B og ikke se på fakta. Så helt bortkastet er
det nok ikke.

> 5) I den norske patentloven står det at programvare er unntatt fra
> patentering. Patentstyrets praksis er å gi programvarepatenter. Hva
> mener Deres parti om dette ?

"Hva mener/synes partiet om det?"

--
Helge H. Follestad

()  ascii ribbon campaign - against html mail
/\  est. 1998             - against proprietary formats
    http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments