[NUUG video] Ideer til portabelt multikameraoppsett

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Mar 5 11:10:47 CET 2008

Under FOSDEM så jeg debians videogruppe i gang med å ta opp
foredragene, og det de hadde der så ut til å fungere fint.

De mikset vide vha. dvswitch, og hadde en datamaskin med firewire ved
hvert kamera og en laptop som ble brukt til selve miksingen.  Et
kamera var rettet mot foredragsholderen og et mot publikum.  De hadde
egen videostrøm fra VGA-utgangen som gikk til prosjektøren, slik at de
kunne klippe inn lysarkene direkte.  Usikker på hva slags utstyr dette
var. De hadde trådløs mikrofon som ble festet på foredragsholderen, og
en større som ble sendt rundt til publikum.  Hvis jeg fikk med meg
utstyrslista der var den omtrent som følger:

 - 2 PCer med firewire
 - 1 kraftig bærbar PC
 - 1 GiB switch
 - trådløs mikrofon for montering rundt hodet
 - trådløs håndhåldt mikrofon
 - VGA splitter
 - konvertør fra VGA som kan hentes inn som DV-strøm til dvswitch
 - lydmikser?

Jeg mistenker at det er mulig å få alt dette i en ryggsekk eller to.
Kan det være en ide for NUUG-foredragene?  Hva vil en slik rigg koste?
Er det nok folk interessert i videogruppen til at det er et poeng i å
gå igang med noe slikt?  Jeg antar det vil trengs minst 3 personer (2
på hver sitt kamera, samt en som tar seg av miksingen).

Programvaren dvswitch finnes på
<http://alioth.debian.org/projects/dvswitch/>