[NUUG video] NUUG doneres en Macbook til videobruk

Herman Robak herman at skolelinux.no
Wed Nov 26 11:25:07 CET 2008

On Wed, 26 Nov 2008 09:43:37 +0100, Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> wrote:

> [Jarle Bjørgeengen]
>
> Jepp.
>
> Mistenker at grabbing via USB kan fungere, hvis dvgrab og dvswitch
> læres til å hente ut DV-strømmer fra v4l-enheter.  dvswitch bruker
> dvgrab, og dvgrab skal støtte v4l.  Etter at jeg hadde koblet ned
> oppdaget jeg at kameraet kan stilles fra DV til 'webcam' på
> USB-grensesnittet.  Aner ikke om det er enklere å få til å fungere via
> USB med 'webcam'-settingen.  Jeg testet med DV-valget aktivt.

 "Webcam" er høyst sannsynlig ikke en DV-strøm.  I verste fall er
det halv oppløsning og proprietær kompresjon.  DV-over-USB finnes
på noen få DV-kameraer, og det skal visst funke i dvgrab nå.

Dvswitch må ha DV-strømmer som input, og kun det.

Siden firewire er en buss så skulle det i teorien gå an å koble
flere DV-enheter til samme port via en firewire-hub.  Dessverre
er ikke typiske DV-enheter veloppdragne og kapable ieee1394-
gjester.  De er gjerne designet ut fra antagelsen om at firewire-
linken er punkt-til-punkt, og ikke en buss.  Bryter man den
antagelsen oppstår det lett interessante feilmodi ...

--
Herman Robak