[NUUG video] Hårete oppsatt dvswitch i storsalen (dvsource-maskin som byttet rolle)

Herman Robak herman at skolelinux.no
Sat Apr 18 14:27:25 CEST 2009

On Sat, 18 Apr 2009 13:53:00 +0200, Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> wrote:

> [Odin Omdal Hørthe]
>
> Ikke alle maskiner har CD-spiller.  Mindre maskiner har det ikke.  Min
> f.eks. har ikke CD-spiller, og jeg savner det aldri.

For vårt bruk er det vesentlig at minnepinnene blir brukt
som om de var live-CDer, ikke harddisker.

Ting som er naturlig og velfungerende med en innebygd harddisk
går svært dårlig på en minnepinne.  F.eks. å starte dvsink i
den katalogen man står; en harddisk er rask nok, og har gjerne
plass til et foredrag eller fem.  En minnepinne går full, og
full rotpartisjon (og dermed /var, /tmp og venner...) brekker
hardt og vondt!

Hvis filsystemet på minnepinnen monteres read-only, og tmp og
lignende er på RAM-disk så unngår man den fella.

Skjønt, jeg hadde ikke stemt mot en patch til dvsink for at
den skal skrive «dårlig plass!» med røde bokstaver når det er
mindre enn 3GB ledig (ca. ett kvarter) ved oppstart.

--
Herman Robak