[NUUG video] h.264

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Jan 31 11:42:01 CET 2009

[Erik Vold]
> "Samtidig bør det parallellpubliseres på annet format, og da
> anbefaler de å kode videospor med H.264
> <http://no.wikipedia.org/wiki/H.264>, lydspor med AAC, innkapslet i
> MP4"
>
> legger vi også opp til det?

Personlig ser jeg ikke poenget med mer enn to formater så lenge ett av
dem er Ogg Theora, men hvis systemet som komprimerer video også
håndterer H.264 er det jo ikke noe i veien for å kode både i Windows
Media, Ogg Theora og H.264/AAC i MP4-innkapsling.

Er det noen grunn til at du vil ha alle tre, og ikke bare to?
Java-appleten burde gjøre at Ogg Theora fungerer for de fleste, og jeg
mistenker at de resterende kan spille Windows Media-filene.  Er det
ønske om å droppe Windows Media-formatet?

Hvis det er ønske om mange formater, så kan jeg nevne at NUUGs
foredrag typisk legges ut i Ogg Theora, MPEG1, Quicktime.  Vi hadde
koding til H.264 en stund, men det knakk under oppgradering og ingen
har brukt tid på å fikse det.

her er kommandolinjen som ble brukt til å kode H.264-varianten x264.
Jarle, husker du hvor kommandolinjevalgene kommer fra?

  mencoder -ovc x264 -x264encopts \
    subq=6:8x8dct:frameref=5:bframes=3:b_pyramid:weight_b \
    -lameopts br=64 -oac mp3lame -o "${basename}_x264.avi" "$dv"