[NUUG video] Frikanalen theora portal hos NUUG

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Mon Mar 2 09:53:18 CET 2009

On Mar 1, 2009, at 10:36 , Petter Reinholdtsen wrote:

> [Jarle Bjørgeengen]
>
> Er det greit at jeg sender lenker til denne til foreningen skepsis?
> Har lyst til å vise fram Genesis-programmene, som er norske
> kreasjonisters presentasjon av sine argumenter. :)

Hvis du mener det er godt nok for fremvisnin, go ahead.

> Hm, høres ut som en feil i Safari.  Det betyr kanskje at vi bør fjerne
> <video>-taggen fra NUUG-sidene også.

Sikkert. Vet ikke.

> Den forstår jeg ikke.

Nei. Ikke jeg heller.

> Her har vi muligens snakket rundt hverandre.  Jeg tror du snakker om
> min bruk av kaffeine-mozilla, som er en embed-avspiller som starter
> kaffine som ekstern avspiller.  Det er denne som feiler, men den
> forventer ikke at browseren skal starte det eksterne programmet.  Det
> gjøres av plugin-koden i kaffine-mozilla.

Ok. Uansett fungerer det godt med direktelink til avspiller, når man
har assosiert filtypen med avspilleren.

> m3u-omdirigeringen er kun en workaround for å hindre at browserne
> laster ned video når at brukeren ikke ønsker å spille av videoen,
> eller hvis browseren ikke er i stand til å spille av videoen.  Hvis
> <object>-taggen refererte til en .ogg-fil direkte, så lastet min Opera
> ned filen selv om den ikke hadde støtte for å spille av video (når
> plugins er slått av).  Det er plagsomt når den lastet ned 100 MB, så
> jeg laget dette m3u-hacket.  Ideen fikk jeg fra NRK, som bruker
> m3u-filer på samme viset, antagelig av samme årsak.

Jepp. Skjønte det. Sier du at det ikke gir noen ekstraverdi (i tillegg
til ogv linken) når den er direkte ? (Vil alle avspillere håndtere ogv
linken som en søkbar stream uten å laste ned ?)

> Regner med at du har rett, og lurer derfor på om NUUGs løsning bør
> endres.  Løsningen på dagens NUUG-opptak er det jeg har kommet fram
> til er mest robust, men jeg har jo kun testet på Linux, med Opera og
> Firefox.

Jeg synes det er vanskelig å vurdere, men resonnementet mitt er  :

* Ikke alle nettlesere støtter html5
* Det kan tenkes at noen nettlesere stopper , eller blir forvirret av
object tag'en når de ikke finner plugin som passer , eller tror de
finner en som passer, og det ikke virker ?
* Vi har ikke full oversikt over hva nettlesere som ikke støtter html5
gjør (eller ikker gjør ) når de ser tagger som er ukjent, selv om vi
vet hva de burde gjøre.
* Så og si alle nettlesere har Java støtte
* Det er opplevd ustabilitet i cortado ved bruk av object med fallback
til cortado for browsere som ikke har plugin for <object> konfigurert.

Tankene er  altså å ha en embedded vide med cortado som funker for "så
mange som mulig" , med alle muligheter (linker ) for å åpne i ekstern
avspiller. Ikke så fancy som vi først tenkt, men hvis vi antar enhver
moderne nettleser har java støtte er det da noen grunn til å
komplisere oppsettet of introduserer usikkerhet for flere ?

Inntil vi evt. kommer i tettere inngrep med frikanalens valg av
teknolog, og kan gjøre tinge mere riktig fra bunnen av, er det
begrenset hva jeg ønsker og har mulighet til å bruke tid på dette. Men
det er som sagt fritt fram for andre bygge videre, eller finne på
andre lure ting :-)

Ved nærmere ettertanke , er jeg usikker på om årsaken til at safari
aldri kom til java-applet'en var <video> tagen , eller <object> tagen.
Problemet forsvant ihvertfall da jeg kun brukte <applet> .

Vi kunne evt. prøve å ha <video> med fallback til <applet> . Herman R.
hadde forøvrig en kommentar på irc ang. mulige problemer med samtidig
bruk av både < video src=xx> og <source> (som jeg også tidligere
spurte deg om)

Kan noen som har peiling på hmtl og spesifikasjoner finne ut hvordan
dette bør gjøres i vårt tilfelle i kombinasjone med cortado, så kan vi
teste hvordan det funker med <video> med fallback direkte til cortado .

- Jarle