[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Thu May 21 10:44:03 CEST 2009

On May 20, 2009, at 11:15 , Håvard Espeland wrote:

> Det spørs litt på hvilket bruksscenario man ser for seg. Skal man
> gjøre
> livestreaming ønsker man gjerne hardware-kodere for å sikre stabilt
> signal slik som denne for VC-2 (brukt av BBC under OL):

Vi snakker da internt ( hardware til hardware ?) i BBC , for å få mest
mulig ut av linjer med med lav båndbredde ?

> http://www.numediatechnology.com/brochures/dp1.5lowres.pdf
>
> Hvis ikke realtime er en krav er det selvfølgelige enklere;

Silverlight er vel kun software ? Jeg tror kanskje vurderingen
begrenser seg til softwarløsninger ?

> [...]
> argumenterer jeg for uerfarne Windows-brukere - de som er den største
> brukermassen. Så vidt jeg vet er vlc den eneste avspilleren av Dirac
> for
> Windows, og min erfaring er at dette er et program som integrerer
> dårlig
> i nettlesere i forhold til Flash eller SilverLight. Det er for øvrig
> ingenting i veien for at de to sistnevnte skal på sikt støtte Dirac
> hvis
> den bli en standard, eller at andre avspillere blir tilgjengelig, men

Ingenting som ikke kan fikses med innkjøp av utviklertjenester ,
istedenfor lisensavgifter.

> Jeg har dessverre ikke brukt Dirac selv og vet dermed ingenting om
> ytelsen, men min magefølelse er at avspillingen er rimelig
> prosessorkrevende - først og fremst fordi den er såpass umoden. Dette
> kan kanskje noen andre her svare på? Når det gjelder ytelsen på andre
> kodeker, og da spesielt h.264 er dette noe som er (og vil bli)
> hardwareakselerert på mange maskiner. Dette vil først og fremst ha
> noe å
> si for kommende svake maskiner som Netbooks og lette klienter.

En løsning bør vel ikke _kun_ basere seg på h.264 eller evt. dirac,
men ha alternativer som er mindre prosessorkrevende. Det er vel også
slik at oppløsning og bildekvalitet har en viss betydning for
prosesseringsbehov selv innenfor h.264 og dirac ?

> [...]
> styres av en uavhengig komite hvor i teorien alle kan melde seg inn
> for
> å påvirke formatet.
>
> Det som er interessant er at Dirac PRO allerede er under behandling
> som
> VC-2, og det er derfor en god mulighet for at BBC også kommer til å
> forsøke å gjøre det samme med Dirac. Dessverre tar slike prosesser
> (inkludert utvikling av programvaren) veldig lang tid, og slik jeg
> tolket den opprinnelige mailen utredet NRK realistiske løsninger innen

Jeg tolket det slik at utvalget skal vurdere hvilke retning det er
lurt å bevege seg i for fremtiden. Det langsiktige perspektivet bør
være en del av en slik vurdering.

> Det høres rimelig ut. Personlig kan jeg ikke fordra video i
> nettleseren,
> men jeg innser at de fleste velger å benytte seg av dette.

De fleste ønsker noe som virker uten installasjon av annet en kanskje
en browser plugin. I så fall er det ikke så mange andre muligheter. De
som ikke vil ha video i nettleseren bør likevel kunne velge å bruke en
avspiller.

> [...]

> Samtidig så anerkjenner man gyldigheten til disse
> programvarepatentene.
>
> Når det gjelder Theora er det heller ikke sikkert at den faktisk er
> patentfri. Den uklare IPR-situasjonen var en hovedgrunnene til at
> Nokia
> og Apple motsa inklusjon av Theora som baseline kodek i HTML 5. Det
> kan
> tenkes at det finnes patenter som blir kjent straks Theora blir med
> i et
> stort selskaps produkt. Er Theora fremdeles en åpen standard da?

Dette er jo et resultat av at man tillat patenter på "metoder" . Det
er utallige eksempler på at det er gitt patent på noe som det strengt
tatt ikke burde være tillatt å patentere.

Jeg ser poenget ditt, og tror at også kringksaterne må være forberedt
på å ta en rettsak for å få prøvet latterlige patenter for retten (Det
er jo på tide) .

Det er jo kommet til et punkt nå hvor hele patent-ordningen har mistet
mye av sin tiltenkte misjon. Det er som du sier, at så snart noen har
benyttet en _metode_ som noen andre har (urettmessig) fått patent på,
og begynner å tjene penger (eller spare penger fordi man slipper unna
lisensierte produkter) så saksøker patenthaver vedkommendet bedrift.
Da gjelder det at vedkommende bedrift har tatt patent på noen andre
_metoder_ som saksøker benytter, og det er duket for
advokatforhandlinger og det hele løses med et eller annet forlik.

Jeg ser uansett bare positive ringvirkninger av at tyngre aktører, med
en forankring som er noe dypere enn bare det å tjene penger, driver
driver frem teknologi (og rettspraksis) som demmer opp for dagens
praksis.

Vi må ikke glemme at NRK og deres søsterorganisasjoner har et ansvar
utover det å overleve kommersielt. (Heldigvis)

> Alternativet er å tenke nytt og benytte teknikker som ikke er gjort
> før. Honnør til BBC som er sitt ansvar bevisst og bruker penger på å
> utvikle Dirac, men selv de bruker ikke dette som streamingløsning
> utad!
> På lang sikt skjer det nok mye når det gjelder videoformater og
> -løsninger, men som nevnt tidligere oppfattet jeg forespørselen som et
> litt kortere perspektiv.

Jeg synes det er fint at vi ikke utelukker de langsiktige
vurderingene, da de er viktige. NRK kan bruke innspillene for det de
er verdt uansett.

> Jeg tror derfor man bør satse på å sikre at materialet blir
> tilgjengelig med full kvalitet i et standardisert format som h.264
> eller
> vc-1.

Jeg tror det er viktig at man driver frem en standard som i realiteten
er helt åpen, og er forberedt på ta evt. rettsaker for å tilbakevise
latterlige patent-tildelinger. Komersielle private selskaper kommer
ikke til å kjøre slike rettsaker til endes. En sammenslutning av
europeiske allmennkringkastere _bør_ gjøre nettopp det.

Enig.

- Jarle