[NUUG video] Hvor ble det av videoen fra OSM-presenasjonen? (Was: Video frå OSM-presentasjonen)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Sep 21 15:07:06 CEST 2010

[Petter Reinholdtsen]
> Ingen har klart å finne videoen fra februarmøtet i NUUG.

Jeg har dog klart å komme opp med en teori om hva som skjedde.  Her er
indisiene jeg bygger på.

 - NUUG-presentasjonen av OSM fant sted 2010-02-09.  Opptaket skulle
   slik jeg forstår det overføres i løpet av et par dager av den som
   tok med seg utstyret hjem.

 - Intet opptak er funnet på opptaksmaskinen, og det ser ikke ut til å
   finnes på nerdhaven.nuug.no.  Ingen kan fortelle hvor opptaket tok
   veien.

 - På opptaksmaskinen er det ingen større filer datert tidligere enn
   2010-02-15 under ~guest/.

 - Utstyret ble lånt ut 2010-02-15 for å ta opp noen møter om
   menneskerettigheter på universitetet, og den som lånte det fortalte
   da jeg spurte på epost igår at han erindrer at disken gikk full
   under opptak og at han slettet noen filer for å kunne fortsette.

Jeg gjetter dermed på at opptaket ikke ble overført til
nerdhaven.nuug.no av de(n) som hadde utstyret før opptaksmaskinen ble
lånt ut, og at opptaket ble slettet mens maskinen var utlånt.  Hvis
det stemmer er vårt eneste håp å se om det finnes DV-tape med
kameraopptaket.

Hvordan kunne i så fall dette skje?  Det har sviktet i flere omganger:

 - Opptak be ikke overført til nerdhaven.nuug.no da møtet var ferdig.
   Hadde det vært gjort like etter møtet eller i dagene etterpå hadde
   vi unngått problemet.

 - Utstyret ble lånt ut uten å sjekke at alt på opptaksmaskinen var
   tatt vare på.  Hadde en sjekket om opptaket var overført før utlån
   ville problemet vært unngått.

 - Filer ble slettet fra opptaksmaskinen uten å avklare med
   videogruppen om dette var greit og uten at det var tatt
   sikkerhetskopi.  Hadde intet vært slettet ville NUUG kanskje hatt
   opptaket.

Jeg foreslår at vi forsøker å innføre noen regler for å hindre at
dette kan skje igjen.

 - Opptak skal overføres fra opptaksmaskinen til nerdhaven.nuug.no så
   raskt som mulig, og innen det er gått to dager.  Dette forutsetter
   endrede rutiner for etterbehandling, f.eks. overføring til en
   USB-disk eller oppkobling av opptaksmaskinen til nett mellom
   opptak.

 - Utstyret lånes ikke ut før det siste opptaket er overført.

 - De som låner utstyr får ikke lov til å slette filer de ikke har
   laget selv og må stille med egen USB-disk hvis plassen på
   interndisken er utilstrekkelig.