[NUUG video] Hva gjør at frikanalens innslag må tekstes eller ha nordisk tale?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Sep 6 20:07:49 CEST 2011

[Petter Reinholdtsen]
> det jeg nå forsøker å få klarhet i er den akademiske øvelsen å finne
> ut om kravet om språk virkelig eksisterer eller er basert på et
> ikke-verifiserbart rykte.  Er det noen som kan vise til et krav som
> eksisterer?  I motsatt tilfelle er det jo nærliggende å anta at
> språkkravet ikke egentlig eksisterer.

Jeg googlet litt, og fant "Vedtak om tildeling av konsesjon til
Foreningen Frikanalen" på medietilsynets nettsider,
Det står ingenting om språk der, og det eneste punktet som kan være
relevant er dette punktet:

  10) Konsesjonæren plikter å sette seg inn i de av
  kringkastingslovens bestemmelser med tilhørende forskrifter som er
  relevante for virksomheten.  Konsesjonæren skal gi veiledning om
  dette og om konsesjonsvilkårene til programredaktører og sentrale
  medarbeidere i programskapningen.

Jeg finner intet språkrelevant i denne loven,
<URL:http://www.lovdata.no/all/nl-19921204-127.html>, og heller intet
relevant i kringkastingsforskriften,
<URL:http://www.lovdata.no/for/sf/ku/tu-19970228-0153-002.html>.  Det
som er nærmest er denne delen av forskriften:

  § 2-1. Europeisk programandel i fjernsyn

  Kringkasteren skal sørge for at minst 50 prosent av sendetiden i
  fjernsyn som ikke består av nyheter, sport, underholdningsprogram
  med konkurransepregede innslag, reklame eller tekstfjernsyn avsettes
  til sending av europeiske verk, jf. § 2-3.

Ikke direkte språkrelatert, men litt relevant.

Til sammenligning har TV2s konsesjon eksplisitte språkkrav i sin
tekst, så jeg mistenker at det ville stått der hvis Frikanalen hadde
tilsvarende språkkrav.

Så vidt jeg kan se er det dermed intet krav om norsk språk eller norsk
teksting på Frikanalen.