[NUUG video] Litt om <video>...

keld at keldix.com keld at keldix.com
Wed Apr 17 16:25:09 CEST 2013

On Wed, Apr 17, 2013 at 03:45:07PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Keld]
>
> Aner ikke.  Har ikke vært involvert i skrivingen. :)
>
> Jeg vet dog at MPEG2 bruker mye mer båndbredde enn MPEG4/H.264, så det
> kan være en grunn til at en ikke anbefaler bruk av MPEG2.  Har du
> testet MPEG2 på mobile enheter?  Android, iPhone og andre?  Jeg har
> ikke testet slikt selv.

Ja, det er riktig at sagkunnskapen sier at mpeg4 er mer komprimert (cirka 50 %)
ifht. mpeg2. Men når jeg komprimerer med ffmpeg får jeg cirka samme størrelse for
mepg2 og mpeg4...

> Helt enig i at MPEG4 er problematisk rettighetsmessig, men har
> forstått det slik at det er den eller Ogg Theora/WebM som er støttet
> av nettlesere.

Jeg mener at mpeg4 og mpeg2 har samme problemer mht rettegheter. bla MPEG-LA.
Mange av patentene er utløpet.

Mitt inntrykk er at jeg ikke kan få mpeg4 til å spille uten hakker på mine
linux-pc'er, mens mpeg2 går, i samme oppløsning.

Hilsen
keld