[NUUG video] Video for junimøtet i NUUG? (fwd)

Johnny A. Solbu johnny at solbu.net
Tue May 10 19:54:53 CEST 2022

On Tuesday 10 May 2022 19:18, Thomas Gramstad wrote:
> Siden David for tiden er den eneste aktive i videogruppa og den
> eneste som kan betjene utstyret, legger dette mye press på David,

> Vi ser at David nå for tiden ofte ikke har
> anledning til å møte opp på NUUG-møte.
>
> Derfor trenges det også en enklere laptop-løsning som kan
> betjenes av flere, slik Martin har beskrevet.

Selv om jeg er enig i at en laptop er enklere å frakte rundt så er argumentet for å bytte ut riggen med en laptopløsning pisspreik!
At man kan lette arbeidet med en laptopbasert løsning er et argument, men at ingen andre kan å bruke det vi har er faktisk ikke et gyldig argument.

At ingen andre enn David kan å bruke riggen er ikke et godt argument for å skifte den ut. De som vil bidra må bare lære seg å bruke riggen.
En laptopløsning betyr at _ingen_ kan å bruke videoutstyret lenger før de har lært seg å bruke programvaren på laptoppen.

Det er så enkelt som at de som vil bli en del av videogruppa blir nødt til å lære seg å bruke videoriggen.
Marius Lund har meldt seg som interesert i å bidra i videogruppa, jeg er ganske sikker på at han vil beherske kunsten å lære seg å bruke den riggen vi har.

Selv om man bytter til en laptopløsning blir det uansett en rigg som må fraktes – selv om riggen sikkert blir mindre, fordi man _også_ trenger en dedikert lydmikser som må kobles til en slik laptop. Det er fremdeles ting som ikke bør gjøres bare i software, og lydjustering under liveopptak bør fremdeles foregå via en faktisk lydmikser med fadere. Mikseren kan godt være digital (de fleste lydmiksere er digitale nå), men faderne må like fullt være der.

Så lenge David er fornøyd med dagens løsning og de som vil bidra ikke har problemer med å lære seg bruken, ser jeg ikke noen grunn til at dét skal være argumentet for å endre hva man bruker.

Jeg har kjørt lyd på både små og store rigger i 32 år, rigger som fort koster i millionklassen å kjøpe inn.
Det er ikke for ingenting at slike lyd-, og videorigger er store, kan se klumpete ut og ofte er vrient å frakte rundt – de er nødvendige.

--
Johnny A. Solbu
web site,   https://www.solbu.net