[NUUG kart] CIA_Coast_and_Lake_Import ?

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Fri Sep 14 01:59:24 CEST 2007

Knut Arne Bjørndal wrote:

> [...]
>
> Det burde være mulig å få til en løsning for automatisering av
> kystlinjefiksing, da det aller meste arbeidet er helt repetive ting.
>
> Mange av feilene PGS-importen lagde er fikset i nyere versjoner av
> importscriptet, og hvis man lagde noe som hentet landsat-bilder og
> sjekket fargen på områder burde man stort kunne filtrere land/sjø
> automatisk, og dermed legge segmentene riktig vei.
>
> Hva med å se litt på slike løsninger, og gå for å bruke mest mulig
> nøyaktige data i stedet for å importere dårlige datasett som må
> erstattes om man senere kommer og vil lage et bra kart over et

Jeg er helt enig at vi skulle bruke nøyaktige data. CIA importen er slik
merket, at den kan ENKELT slettes når det kommer noe bedre. Vi har ikke
noe bedre sett. PGS må fikses mye på, mens CIA har muligens 2 duplikate
punkter på over halve Norge, og det er pga lite minne på min maskin.

Nå er Norges kart iallefall fornuftig, og ikke en graps. Man kan når
rendringen er ferdig at det faktisk er noe som heter Lofoten...

Som sagt, jeg kommer til å FORSETTE å fike på Norges kyst. GPS dataene
må også fikses på,  broene må bl.a. fjernes.

Forresten, så sytes jeg det er utmerket dersom du lager noe som tester
hva som er land og sjø ved hjelp av landsat. På bilde som du så, er
øyene så små at de ikke syntes på landsat, eller at de bommer på område.
(øyene i PGS treffer i sjøen i landsat.)

Med en slik løsning, kunne vi  fikset det vi har av PGS data fortere. Si
fra når du er ferdig.. :-), jeg kommer ikke til å lage det..

> Igjen er jeg uenig. La oss heller sakte men sikkert rette opp feilene
> i datasettet vi har i dag, vi har tross alt kommet et stykke, og det
> er flere og flere som jobber med saken.

Jeg sa ikke at vi ikke skulle rette dem opp, men midlertidig få et
virkende kart, til noen går igjennom de. Det var ikke ment som noe
permanent løsning.

Angående det bilde, så er det et ekstremt tilfelle av småøyer. Lenger
nord er det ikke det samme problemet med alle de småøyene. Men der er
det ikke data i det hele tatt.

La oss fikse PGS dataen som allerede eksisterer, nå har vi en grov kyst
linje slik at kartet kan leses....
--
Mike