[NUUG kart] Veier som ikke brøytes for snø

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Mon Sep 8 15:39:15 CEST 2008

2008/9/8 Vidar Gundersen
<vibrog+no.nuug.kart at gmail.com<vibrog%2Bno.nuug.kart at gmail.com>

> Hvordan bør veier som ikke brøytes for snø om vinteren merkes?

Godt spørsmål, men det har vært noe snakk om seasonal=?. Kanskje kan
seasonal=yes, gjøre nytten inntil videre.

> Bakgrunnen for spørsmålet er mindre relevant, men
> kanskje morsomt for noen å høre litt om:
> Jeg er ganske entusiastisk over at jeg kan lage egne
> kartrendringer med Kosmos, og jeg har laget regler
> som rendrer "turkart" som ligner mye på kartene
> over Vestmarka og Kjekstadmarka utgitt av Asker Skiklubb.

Bakgrunnen er litt relevant, for jeg har også lekt med kosmos. Dersom man
forsøker å lage kart fra kartdataene i OSM, ser man tydeligere hva slags
kartdata man ønsker. Å forsøke å beskrive virkeligheta i en datamodell, er
en litt annen øvelse enn å forsøke å finne de dataene man trenger i
datamodellen.

For min del har jeg oppdaget at vi i Norge gjerne deler boligområder mellom
"bebyggelse" og "bybegyggelse", ofte markert med gult og guloransje på
norske kart, samt at motorveger gjerne markeres likt med andre
firefeltsveger. Dette er ikke lett å få til med dagens informasjon i OSM.

> Jeg vil imidlertid også lage vinterutgave av dette, med
> dertil passende fargepalett (finnes det noen flotte kart for inspirasjon?).
> Her er det mindre relevant å ha med ting som er dekket av snø om vinteren,
> som stier, traktorveier og vinterstengte veier.

Hva med skiforeningen sine kart over oslomarka?

> Hvorfor klager forresten Kosmos på at den ikke kan hente
> rendringsreglene som jeg linker til i prosjektfila?
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/User:Vibrog/Kosmos-rules
> Jeg lurer den ved å lagre wiki-teksten inn i DefaultRules.txt lokalt.
> Det fungerer greit, men jeg er lei av å klikke vekk advarselen.

Bruk en URL som inneholder kildekoden, f.eks.
http://wiki.openstreetmap.org/index.php?title=User:Vibrog/Kosmos-rules&action=edit

Mvh,

Gustav