[NUUG kart] Multipolygon

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sun Jun 7 16:53:21 CEST 2009

On Sun, Jun 07, 2009 at 03:23:53PM +0200, Bjørn Kvisli wrote:

> Er du sikker på at Osmerender viser dette riktig? Husk på at den ytre har
> natural=wood og de indre har landuse=farm. Hos meg viser Omerender det sitkk
> motsatt: Mørkegrønne "øyer" i et lysegrønt område.

Ok, jeg har lastet inn området i JOSM og gått gjennom det ordentlig nå.
Det var flere ulike feil der, så det er vanskelig å si nøyaktig hvilke
av feilene som har påvirket rendringen fordi halvparten av dem var av en
slik art at det er tungt å forutsi resultatet. Det jeg har rettet opp nå
er:

 * Det var et multipolygon med to "outer"-områder (Relasjon 147998). Det
   er mulig dette er tillatt, men det var ingen grunn til å ha det her.
   Jeg har splittet det i to.

 * Det ene outer-"området" i denne relasjonen var ikke et område, fordi
   det ikke var lukket.

 * Det ene skogsområdet var tegnet opp to ganger (way 35415246 og
   35414393), hvorav det ene var markert som "outer" i det
   multipolygonet jeg nevnte. Det andre var ikke med i noen relasjoner.

 * Et av medlemmene i multipolygonet var benevnt "INNER", med store
   bokstaver. Endret dette til "inner".

 * To av inner-"områdene" i mulitpolygonet var ikke områder, fordi veiene
   ikke var lukket. For at noe skal fungere som et området må det ikke
   være åpninger. Start- og sluttpunktene på veiene må være de samme.

 * Et annet multipolygon i området (relasjon 148050) var feilstavet
   "multipolygom". I dette området stakk "inner"-polygonet utenfor
   "outer"-polygonet, noe som ikke gir mening. Dette området burde ikke
   vært et multipolygon i det hele tatt, siden det ikke er er noe hull i
   det ytterste området. Det er bare en skog og et jordbruksareal som
   ligger inntil hverandre. Multipolygon skal bare brukes der det er behov
   for et område med hull i seg. Jeg fjernet hele multipolygonet og
   flyttet skogen slik at den ikke dekket jordbruksområdet.

> Mapnik har fått med seg at de indre skal være jordbruk, men viser ingenting
> for det ytre området, men når det gjelder mapnik får jeg vente noen dager til.

Mapnik og Osmarender rendrer etter veldig spesifikke regler.
Datamaskiner har generelt vanskelig for å gjette seg til at
"multipolygom" egentlig betyr "multipolygon", at to noder som ligger i
nærheten av hverandre egentlig er ment å være den samme noden og at en
vei derfor skal representere et lukket område etc.

Dette kan på et vis sammenlignes med om du slår opp nummeret til noen i
en telefonkatalog. Det er veldig vanskelig for deg å gjette at
telefonnummeret 81435835 egentlig skulle vært 81438535, selv om
skrivefeilen i seg selv er åpenbar dersom du kan det riktige nummeret.
På tilsvarende måte sliter datamaskiner med å tolke kartdataene våre
dersom vi ikke er nøye med å få dem rett.

Noen generelle punkter i denne forbindelse er:

 * For at noe skal tolkes som et område MÅ det være lukket.
 * Nøkkelverdier må staves rett.
 * Når man har et indre og et ytre område MÅ det innerste ligge
   helt innenfor det ytterste området. (Hvordan kan et hull i et
   papirark gå utenfor arket?)

--
Einar Ryeng