[NUUG kart] Multipolygon

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Mon Jun 8 12:15:48 CEST 2009

Bjørn Kvisli wrote:
[...]
> OK, her har jeg visst slurvet mye med stavefeil og greier.  Jeg får også være
> nøyere med å se at områdene er lukket. I Potlatch kan det antageligvis se
> lukket ut selvom det finnes en åpning.

Ikke stol på det du ser. Det fins andre måter.

Sist jeg brukte potlatch, var det en sak som viste "retningen på den
valgte veien". Altså vinkel fra startnode til sluttnode, noe som var
praktisk når man holdt på med enveiskjøring. Når den valgte veien var
lukket, viste denne saken rotasjonsretningen i stedet - i form av et
"rundkjøringsskilt" hvor pilene gikk den ene eller andre veien. Dermed
var det også lett å se om veien var lukket eller ikke.

Et annet tips for multipolygon: Det er lurt å la indre og ytre vei gå i
motsatt retning. Det skal ikke være nødvendig å gjøre det slik, men
mapnik/osmarender/andre er ikke helt perfekte. Derfor hjelper dette.

Helge Hfting