[NUUG kart] Feilet opplasting og kartprojeksjon

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Mar 23 09:39:41 CET 2009

"Hans F. Nordhaug" <Hans.F.Nordhaug at hiMolde.no> wrote on 22.03.2009
09:01:04:

> Når det gjelder problemet med opplastingen som ser ut til å ha feilet,
> er poenget at dataene ser ut til å ha blitt lastet opp som
> enkeltpunkter - de henger ikke sammen. (Og som sagt, er all navngiving
> borte.) Stjernen var borte fra JOSM tittellinja så programmet trodde
> også at opplastingen var OK.
>
> Hans
>
> PS! Nå er det 22 timer siden opplasting så det kan vel ikke skyldes en
> forsinkelse hos OSM.

Hei

Jeg har opplevd noe liknenede for lenge siden.  Da feilet først
opplastingen pga overbelastning på serveren.  Det gikk veldig tregt for så
å stoppe.  Når jeg da forsøkte igjen gikk alt tilsynelatende bra under
opplastingen, men jeg merket senere at noen av veiene ikke var med. Da lå
bare punktene der.

På generelt grunnlag vil jeg anbefale deg å oppdatere til siste versjon.
Det kan være en liten feil i den du har som i gitte situasjoner kan føre
til slike problemer.  Og så synes jeg selv at det er tryggest å laste opp
relativt ofte (hver halve eller hele time f.eks.) for så å laste ned og
fortsette.  Da får man verifisert at alt er lastet opp og man vil også
unngå problemer hvis noen andre skulle ha gjort noe i samme område.

Det du laster opp skal forøvrig være tilgjengelig umiddelbart for
nedlasting.  Jeg lastet ned området rundt Molde og så at det lå masse
punkter der uten vei, så det gikk nok galt med opplastingen.  Det ligger
forøvrig også mange punkter langs riksveien mellom småveiene.  De bør jo
fjernes så det ikke ligger dobbelt.

Ellers synes jeg det er fint at både Molde og mange andre småbyer og
steder rundt i hele landet begynner å ta form.  Hvis du bruker Garmin GPS
og skulle ha lyst til å se et produkt som er et resultat av OpenStreetMap
så kan du laste ned ferdig GPSkart fra websiden www.frikart.no som jeg har
satt opp.