[NUUG kart] formatering av veinummere

Trygve Flathen at.osm at flathen.net
Thu Mar 26 14:36:17 CET 2009

2009/3/26 Magne Mæhre <magne at samfundet.no>:
> men dersom resten av Europa benytter det så bør vi
> kanskje gjøre det samme her?

Europa utenom Norge, Sverige og Danmark har egne nasjonale nummer, og
bruker derfor int_ref til E-nummerne, som du sier med mellomrom.

Jeg kikka litt i Sverige og Danmark. Det ser ut som om de lider en del
av det samme rotet som oss. Stort sett så ser det ut til at de bruker
int_ref og nummer med mellomrom, sammen med en ref med samme nummer,
men ofte uten mellomrom.

Dette var i grunn litt kjipt, vi får en eller flere ulemper uansett
hva vi velger...
ref=E6 - stemmer ikke med resten av europa (hverken med mellomrom
eller bruken av int_ref)
ref=E 6 - tungvindt og tar mer kartplass og stemmer ikke med resten av
europa (int_ref)
ref=E6 og int_ref=E 6 - veldig tungvindt og int_ref burde ikke være
nødvendig i Norge

En annen ting er om det finnes software som trenger int_ref for å
tolke kartet riktig sjøl om "ref=E6"/"ref=E 6" fins der. (men så lenge
dette ikke er et krav i osm-dokumentasjonen noe sted så syns jeg ikke
vi skal behøve å ta sånne hensyn.)

Jeg er usikker på hva vi bør gjøre, men foreslår ref=E6. da kan vi
evt. legge til int_ref=E 6 automatisk hvis det viser seg å være
påkrevet.
Er det noen som har noe dypere kunnskap om disse tingene?

  ___
   X-   Trygve