[NUUG kart] Merking av stier

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Wed Oct 28 09:55:02 CET 2009

2009/10/24 Hans F. Nordhaug <Hans.F.Nordhaug at himolde.no>

> Jeg er likevel litt i tvil pga "sac_scale" - ref
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:sac_scale
> Sitat: "Applies to highway=path AND highway=footway". Hvordan kan
> en "footway" være for "hiking"? Ja, ja, dette må vel eventuelt
> taes opp på den engelske lista.

Mye av forvirringa her kommer av at path var en tag som skulle erstatte både
footway og cycleway. Du kan legge merke til at hver gang dette diskuteres
på  den internasjonale lista så er det noen som sier "det er ikke slik path
skal brukes", "slik bruk av path tar ikke hensyn til spesielle juridiske
forbehold rundt bruk av stier i Indre Schwarzenforest" eller en variant over
dette.

Det er også en lite brukt, og ikke rendret, tag highway=trail som er det vi
normalt kaller sti i Norge.

Selv bruker jeg highway=path (uten ytterligere tags) på brede og gode stier
nær by, dersom disse ikke er asfaltert og ikke brøytes om vinteren, og
highway=trail på mindre stier.

 - Gustav