[NUUG kart] Merking av stier

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Oct 28 10:22:28 CET 2009

Gustav Foseid <gustavf at gmail.com> wrote on 28.10.2009 09:55:02:

> [...]
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:sac_scale
> Sitat: "Applies to highway=path AND highway=footway". Hvordan kan
> en "footway" være for "hiking"? Ja, ja, dette må vel eventuelt
> taes opp på den engelske lista.
>
> Mye av forvirringa her kommer av at path var en tag som skulle erstatte
> både footway og cycleway. Du kan legge merke til at hver gang dette
> diskuteres på  den internasjonale lista så er det noen som sier "det er
> ikke slik path skal brukes", "slik bruk av path tar ikke hensyn til
> spesielle juridiske forbehold rundt bruk av stier i Indre
Schwarzenforest"
> eller en variant over dette.
>
> Det er også en lite brukt, og ikke rendret, tag highway=trail som er det

> vi normalt kaller sti i Norge.
>
> Selv bruker jeg highway=path (uten ytterligere tags) på brede og gode
> stier nær by, dersom disse ikke er asfaltert og ikke brøytes om
vinteren,
> og highway=trail på mindre stier.

Hei

Highway=trail var ny for meg. Den kjente jeg ikke til.  Jeg bruker
highway=path på alt i marka, men highway=footway på grusstier og gangveier
i bebyggede strøk.

Sammen med highway=path bruker jeg også trail_visibility for å gradere
hvor bra stien er, iallefall om den avviker fra en normalt tydelig sti. se
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:trail_visibility.