[NUUG kart] Merking av stier

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Oct 28 10:50:52 CET 2009

On Wed, Oct 28, 2009 at 10:22:28AM +0100, Sverre Didriksen wrote:

> Highway=trail var ny for meg. Den kjente jeg ikke til.  Jeg bruker
> highway=path på alt i marka, men highway=footway på grusstier og gangveier
> i bebyggede strøk.

Ditto, og mitt inntrykk at dette er måten de fleste gjør det. Problemet med
highway=path er at en del wikifiddlers har herjet med dokumentasjonssiden og
skapt mye forvirring rundt tokningen av den.

highway=trail er noe vi diskuterte oss fram til på irc for en stund siden, og
jeg støtter tanken om å løse problemet ved å erstatte problemet med en ny tag.
Men jeg har ikke tatt den i bruk selv fordi jeg synes den faktiske bruken av
highway=path er veldig nært det vi er ute etter; det er stort sett bare wikien
som er i utakt.

Jeg har ikke sett noen i Norge som har hatt noen stor forvirring mellom footway
og path, men tidlige stier ble lagt inn som footway fordi det ikke var noen
etablert path-tag. En del av disse er ikke fikset ennå, for eksempel hele
Bymarka i Trondheim.

--
Einar Ryeng