[NUUG kart] Merking av stier

Hans F. Nordhaug Hans.F.Nordhaug at hiMolde.no
Wed Oct 28 13:07:01 CET 2009

* Einar Ryeng <einarr at pvv.org> [2009-10-28]:

> Ditto, og mitt inntrykk at dette er måten de fleste gjør det. Problemet med
> highway=path er at en del wikifiddlers har herjet med dokumentasjonssiden og
> skapt mye forvirring rundt tokningen av den.

Hm, jeg bruker "highway=cycleway,foot=yes" på gangveier som er riktig i følge
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Strekning.2Fway

> highway=trail er noe vi diskuterte oss fram til på irc for en stund siden, og
> jeg støtter tanken om å løse problemet ved å erstatte problemet med en ny tag.
> Men jeg har ikke tatt den i bruk selv fordi jeg synes den faktiske bruken av
> highway=path er veldig nært det vi er ute etter; det er stort sett bare wikien
> som er i utakt.

Det er ekstremt viktig at Wiki-en er riktig - særlig for oss som ikke
er del av "kjernen" eller bor i en storby og treffer andre OSM-ere.
Wiki-en er referanserammen. Med andre ord: Hvis Wiki-en er feil, så er
det veldig viktig at den blir rettet på.

Er highway=trail diskutert internasjonalt?

> Jeg har ikke sett noen i Norge som har hatt noen stor forvirring mellom footway
> og path, men tidlige stier ble lagt inn som footway fordi det ikke var noen
> etablert path-tag. En del av disse er ikke fikset ennå, for eksempel hele
> Bymarka i Trondheim.

Nei, kanskje ikke. Jeg bare tok opp problemet fordi det dukket opp
noen footway i Moldemarka.

Hans