[NUUG kart] Kartverket: "Gratiskartene enda bedre"

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Mon Aug 23 22:50:07 CEST 2010

Tøft. Eg har ikkje prøvd meg på automatiske oppdateringar endå, men det er nesten påkrevd på ein offentlig server. Hadde vert morro å prøvd å få NUUG til å stille med server. No brukar http://www.openstreetmap.no/ osm.org sine kart.

> Det som tar tid er å knote med stilsettene, som evt. noen andre kan ta seg av som har tid til dette.
>
> Det er mulig det er andre på lista her som har mye bedre erfaring med dette enn meg, men jeg har gjort meg opp noen meninger om hva som kreves av hardware etc. for å kjøre en løsning med akseptabel hastighet.
Eg er ikkje sikker på om det er så mange her på lista som har sett opp ein slik server. Du kan jo få nokon tips hos Frederik Ramm som setter opp serverene til OSM.

Nei, ein server: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Servers/yevaud
Frederik Ramm prøvde ( http://www.geofabrik.de/media/2010-07-10-rendering-toolchain-performance.pdf ) og kom fram til at det gjorde ein stor forsjell når du jobba på dei, men ikkje ved importen.

> [...]
>
> Supermicro X7DWA-N hovedkort
> 2 stk dual core Intel(R) Xeon(R) CPU 5160  @ 3.00GHz
> 16GB DDR2 ECC REG
> 1 stk Areca ARC-1260 24 port SAS Raid Controller
> 8 stk. Seagate 500GB constellation ES konfigurert i 2 stk RAID-10 hvor PostgreSQL ligger på det ene raid-settet.
>

> Så en eventuelle servere bør ikke være noe dårligere enn dette. Helst flere kjerner og 32GB RAM eller mer. Og som sagt tror jeg SSD kan være å foretrekke fremfor standard SATA eller SAS.
Ser ut som den osm.org brukar du anbefaler her.

> En annen ting jeg fant ut var at PostgreSQL 8.4 fungerte dårlig ytelsesmessig, så v8.3 er nok det mest ideelle.
Eller endå bedre 9.0. Den er fremdeles i beta, men dersom du vil ha kraften og kan tole nokre bugs i enkelte (forhåpentligvis ubrukte) features burde det vere verdt det.

> Bare gi meg beskjed så er jeg klar.
>
> Mvh
> Øystein

Gnonthgol