[NUUG kart] INFO: Ny tag: place=isolated_dwelling

Cato Heskestad cato.chen at gmail.com
Thu May 20 08:53:14 CEST 2010

2010/5/19 Michael Eric Menk <mikemenk at yahoo.no>:
> Nå er det slik at i Norge nå så skal alle normale hus fått et husnummer.
> Det er t.o.m. husnummer hvor det er km mellom husene.

Interessant. Er dette en nasjonal bestemmelse, og når skal den
innføres? Kanskje en gradvis prosess? Du snakker som den alt er
faktum. De jeg kjenner ute på landet har ikke husnummer, de har kun
gards-/bruksnavn i postadressen sin.

> Det kan se ut som enn bør sitte på gjerdet å se hva som skjer.
>
> Her har vi nok et annet problem, at det kommer til å storme om
> definisjonen av isolert/selvstendig bosetting... australer og en
> nederlender blir nok ikke enig der med det samme..

Kan virke som noe av forvirringen kommer av oversettelsen fra
"Einzelsiedlung" til "isolated dwelling" istedetfor "single
settlement", som jeg synes treffer nærmere. Og med utg.punkt kun i
størrelse så er det vel ikke så mye å bli uenig om, en bosetning med
en-to husstander er vel det samme i Australia og Nederland? Frekvensen
blir muligens annerledes. :-)  Men er enig med deg i at man kanskje
skal sitte litt på gjerdet foreløpig.

-- Cato.