[NUUG kart] INFO: Ny tag: place=isolated_dwelling

Tormod Nygård tormod at mitor.no
Thu May 20 10:50:36 CEST 2010

On Thu, 2010-05-20 at 08:53 +0200, Cato Heskestad wrote:

> Interessant. Er dette en nasjonal bestemmelse, og når skal den
> innføres? Kanskje en gradvis prosess? Du snakker som den alt er
> faktum. De jeg kjenner ute på landet har ikke husnummer, de har kun
> gards-/bruksnavn i postadressen sin.

Jeg mener dette er en nasjonal bestemmelse. Vi fikk i alle fall et brev
i posten fra kommunen for et par år siden, der de sa at de var pålagt av
staten å lage veinavn og bolignummer. De ba oss så om forslag til
veinavn og en metode til å løse nummereringen av hus og gårder på. I vår
kommune gjorde de det ganske greit, de valgte et veikryss i Brøstadbotn
og så fikk vi bolignummer etter antall meter i fra dette veikrysset.
Veinavn ble vedtatt i kommunestyret. Så nå har jeg og alle i Dyrøy
kommune en adresse med veinavn og bolignummer. Jeg synes av metoden de
valgte var helt genial.

http://www.statkart.no/Adresser+skaper+hodebry.d25-SwJzY5w.ips
<sitat>
I forbindelse med at den nye matrikkelloven trer i kraft ved nyttår, har
Stortinget signalisert at de ønsker fortgang i arbeidet med et felles
adressesystem for hele landet.
De ønsker å kvitte seg med matrikkeladressene som stadig skaper hodebry
for utrykningskjøretøy og andre som er avhengig av å finne frem ved
hjelp av GPS.
</sitat>

Det gjelder leiligheter fra 1999:
http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2008/Bolignummer-og-flyttemelding/