[NUUG kart] Foto frå luftskip

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Tue May 25 11:37:37 CEST 2010

Sverre Didriksen wrote:
> kart at nuug.no wrote on 25.05.2010 07:46:09:
>
> Nå er det veldig, veldig mye arbeid å lage høydekruver såvidt jeg vet. Med
> såpass mye hvite flekker på kartet ville jeg heller prioritert å tegne
> veier og stier.  Jeg ønsker meg f.eks. spor av alle DNTs merkede løyper.
> Frie høydeddata finnes jo fra før. Og før vi rekker å lage egne data så
> kommer det sikkert noe bedre.

Helt frie høydedata finnes bare sør for 60 grader nord(Eller 60,3 om du
vil). Mesteparten av Norge er nord for dette. Oslo er akkurat sør for 60
grader, mens grensen er et par km sør for sentrum i Bergen. Trondheim,
Tromsø, Ålesund, Bødø og mange andre norske byer er selvsagt nord for
dette. ASTER dekker hele verden, men det er usikkerket hvor frie disse
dataene er. Kan vi bruke de til å lage et sammenhengende bilde av for
eksempel Bergen?

Det jeg ønsker er flyfoto som vi kan tegne opp OSM-baserte kart etter. I
Oslo er mye av dette dekket av Yahoo maps. I andre norske byer finnes
ikke noe tilsvarende. Med fly eller høyoppløselig satelittfoto er det
mulig å:

- Kartlegge et område uten å gå alle veiene helt til endes.Og føle en
går inn i hagene til folk. Jeg har  laget mange veier for korte slik.
- Finne omriss a vann og kystlinje,
- Plassering av viktige bygninger, og generlt finne omriss av parker,
terengtyper, boligområder og annet.

Alt som er kartlagt i Bergen til nå er gjort ved at folk har gått gaten
til endes med GPS og tegnet etter det, som oftest uten å vite hvilken
gater en kunne vente å finne før en var der.  Jeg har ofte oppdaget
siden at det var en gate jeg ikke hadde sett ved kartlegging. Om gatene
allerede er tegnet, kan en konsentrere seg om å finne detaljer heller
enn å tegne gatene.

Bergen kommune har flyfoto over Bergen, men de er ikke helt nye (2005),
men det er kanskje et alternativ å prøve å få fatt i disse før vi
fotograferer selv. Jeg vet ikke om Bergen Kommune vil dele disse
dataene, siden de er brukt og prossesert av kartverket. Vå må i så fall
få fatt å det rå billedmatriellet, som det ikke er så sikkert at de har
lett tilgjengelig. Det kan kanskje være like greit å ta bilder selv.

-Gisle