[NUUG kart] Foto frå luftskip

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue May 25 12:19:41 CEST 2010

Å bruke flyfoto til å tegne veier er noe helt annet. Det er som du sier
helt ypperlig. Jeg savner også den muligheten. Sammenlignet med å gå rundt
er det jo veldig mye enklere. Yahoo sine bilder som vi har noen få steder
er jo ikke så bra. Men å lage egne høydekurver har jeg nok ikke tro på,
men de som ønsker må selvfølgelig prøve hvis de vil det. Det er jo et
spennende prosjekt så starte på.

Når det gjelder høydekurver så bruker jeg på frikart.no data fra
www.viewfinderpanoramas.org nord for 60 grader. Fordi jeg var litt i tvil
om rettighetene så sendte jeg en mail til Jonathan de Ferranti som driver
dette nettstedet og fikk bekreftet at jeg kunne bruke dataene. Og da
stoler jeg på det selv om det har vært stilt spørsmålstegn ved kildene
hans. Dataene er stort sett bra selv om de ikke er på høyde med de
kartverket har.

-Sverre

Gisle Sælensminde <gisle at snirklasjon.no> wrote on 25.05.2010 11:37:37:

> [...]
Med