[NUUG kart] T-bane/tog stasjoner/stopp dobbelt kartlagt i oslo

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Sun Feb 27 02:40:44 CET 2011

On Fri, Feb 25, 2011 at 05:18:13PM +0100, Ole Jørgen Brønner wrote:
> Etter et besøk i oslo la jeg merke til at en del tog/t-banestasjoner er tilsynelatende kartlagt dobbelt. Noen av disse har både railway=halt og railway=station, så semantisk er det vel rett, men renderingen blir litt rotete.
>
> Noen eksempler:
>
> Nationaltheatret stasjon: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.914732&lon=10.731721&zoom=18&layers=M (dette er vel kanskje flere stasjoner)

Likevel for mange. Det skal vel være jernbanestasjon (teknisk sett bare
et stopp (halt) innefor stasjonsgrensene til Oslo S, men så pedantiske
trenger vi ikke være), T-banestop, og trikkestopp. Slik jeg ser det er
T-banestasjonen markert med et ekstra railway=station.

> Oslo S: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.910698&lon=10.754327&zoom=18&layers=M

Huff. fjern alt untatt én.

> Universitetet Blindern: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.942029&lon=10.725338&zoom=18&layers=M

Fjern én.

> Forskningsparken: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.943724&lon=10.721545&zoom=18&layers=M (selv om her er det vel faktisk to stopp)

Ja, denne ser helt riktig ut.

> Alna: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.932252&lon=10.835458&zoom=18&layers=M (både halt og station)

Skal være station.

> Haugstua: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.9516&lon=10.90868&zoom=16&layers=M

Skal vel være halt.

> Jeg har også observert dette problemet med bensinstasjoner og bussstopper noen steder.
>
> Busstoppeksempel: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.907297&lon=10.618026&zoom=18&layers=M

Slik jeg ser det skal det bare være ett highway=bus_stop, og så bruke
highway=platform hvis man vil vise at bussene i forskjellige retninger
stopper litt fra hverandre, hvilken side av vegen du skal på, og slikt.

Det burde kanskje også være en lett måte å markere at flere stasjoner
hører sammen som en overgangsstasjon, en relasjon eller noe slikt, hvis
du finner en fin måte å gjøre det på kan du jo foreslå.

	Steinar