[NUUG kart] NUUG Foundation støtter sak om kommunegrensene

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Feb 28 13:11:03 CET 2011

[Øyvind Hanssen]
> Jeg hadde håpet å få fram poenget med at også frivillig sektor har
> behov for slike åpne data. Vi står nok litt fast når det gjelder å
> komme i en konstruktiv dialog med kartverket (eventuelt overordnede
> myndigheter) om dette.

Jeg venter spent på når dere kommer til samme konklusjon som meg,
nemlig at kartverkets datakilder er uinteressante med
bruksbegresningene som gjelder i overskuelig fremtid og vil bli mer og
mer irrelevante etter hvert som OpenStreetmap.org blir bedre.  Derfor
bruker jeg OSM som kartgrunnlag for alle tjenester jeg lager, og
fokuserer innsatsen på å gjøre OSM bedre.

Dette vil være slik frem til kartverket endrer holdning og
bruksvilkår, noe som neppe skjer før inntektsgrunnlaget deres er
kraftig redusert ved at potensielle brukere er flyttet over til OSM.

Jeg støtter fullt ut arbeidet med å presse kartverket til å frigjøre
kommunegrenser, men tror det kraftigste presset kommer av at
potensielle kunder velger å ikke bruke kartverkets data. :)

Vennlig hilsen,