[NUUG kart] Skogdataene fra Corine Land Cover er svært upresise

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sun Jan 16 08:42:04 CET 2011

2011/1/13 Kristian Andre Gallis <kristaga at student.matnat.uio.no>:

> Det har blitt lagt til automatisk genererte skogdata i Vestfold i det siste.
> De er basert på Corine Land Cover.

jeg har ryddet litt opp i området du sikter til i etterkant av import.
du har helt rett i at Corine dataene har en del falske positiver.
men det var fort gjort å slette inner objekter fra skog-relasjonene
basert på Bing bildene.

> I Andebu har jeg
> heldigvis tegna inn jorder, gårder og vann overalt der det er, og sia de nye
> skogpolygonene er store legger de seg under de mindre polygonene.

jeg oppdaget samtidig at det som er tegnet av skog fra tidligere er
gjort litt uheldig jamfør en diskusjon vi hadde på mailing-listen her
i høst: vi lager huller i skogen der det er andre elementer som feks
sjø/vann, dyrket mark, bebyggelse og tildels myr (litt avhengig av
type myr). dette kan gjøres med multipolygoner.

slik det er nå er det tegnet et stort skog-objekt med dyrket mark
"lagt oppå" denne.

problemet med dette kommer den dagen noen ønsker å bruke OSM data til
å lage et rent skog-kart.
og det er forsåvidt noe som allerede gjøres: fra zoom=8 på standard
rendring (Mapnik-laget) er dyrket mark borte, mens skogen står igjen.
og tilsvarende: rendringene på openstreetmap.no viser ikke dyrket mark
før zoom=11.