[NUUG kart] Høydekurver

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Thu Jun 21 01:47:29 CEST 2012

Hallo. Jeg har savnet høydekurver på endel av kartene som lages fra
OSM-data, så jeg har forsøkt å generere høydekurver for Norge fra
SRTM-data (sør for 60°) og Jonathan de Ferranti sine data på
http://www.viewfinderpanoramas.org/ (nord for 60°). Med hans tillatelse
har jeg gjort disse tilgjengelig som "OSM-kompatible tiles":

http://geo.stordahl.org/norway-contours/ZOOM/X/Y.png

Så hvis noen vil bruke dem, gjør gjerne det, men pass på å følge kravene
hans om blant annet kreditering (se websiden). Foreløpig er bare
zoomnivå 9 til 13 tilgjengelig men satser på å laste opp mer etterhvert
hvis det blir plass. Her er et eksempel på hvordan de kan brukes:

http://geo.stordahl.org/norway-contours.html

Dette er ikke akkurat optimalt, og det er utvilsomt en del
forbedringsmuligheter, både med tanke på rendring og behandling av
datagrunnlaget, men foreløpig er det bedre enn ingenting tenkte jeg.
Nå oppdaget jeg for øvrig nettopp at http://www.turkompisen.no/ har
fått høydekurver. Disse ser veldig bra ut synes jeg.