[NUUG kart] Blåmerka stier

Espen Isaksen espen at espenpost.com
Thu Jun 21 13:38:31 CEST 2012

2012/6/19 Vidar Gundersen <vibrog+osm at gmail.com>:
> Det at det er merket er viktigere enn hvordan det er merket.
>
> Som ett ytterpunkt mener jeg det er uviktig hvilken farge eller symbol
> en sti er merket med. Bruksformålet er det viktige i
> presentasjonssammenheng. Så tagger som marked_trail=blue red white
> yellow, symbol=*, osmc=*, colour=*, osv er et feilspor. Ta f.eks. et
> fint turkart som Østmarkakartet: Det viser naturstiene med samme
> symbolikk, selv om ulik type merking er benyttet i terrenget.

Må vel si meg uenig at det i alle tilfeller er uinteressant hvilken farge
stien er merka med. I noen tilfeller er det viktig å merke samme farge
i kartet som i virkeligheten.

> En merket rute eller et merket stinett bør primært samles i relasjoner
> (type=route|network) og tagges med mange metadata. Viktig er da
> operator=*, route=* (antagelig hiking), network=* (antagelig lwn), men
> man kan også legge til symbol, colour, signed=yes|no for de som vil
> rendre kart basert på faktisk symbolbruk i terrenget. Lonvia's hiking
> map benytter dette i sin presentasjon.

Men her er jeg forsåvidt enig med deg og det dekker da også problemene
med farger ovenfor.

Svaret ditt dekker "blåmerka" løyper som er merka gule eller andre farger
Vidar. Men hva med stier som ikke er merka i det hele tatt? Men som
fortsatt er definert som blåmerka i andre kart?

Espen