[NUUG kart] Blåmerka stier

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Thu Jun 21 15:58:31 CEST 2012

2012/6/21 Espen Isaksen <espen at espenpost.com>:

> Må vel si meg uenig at det i alle tilfeller er uinteressant hvilken farge
> stien er merka med. I noen tilfeller er det viktig å merke samme farge
> i kartet som i virkeligheten.

Har du eksempler på der det er viktig?

Jeg har ett eksempel: På Kråkerøy er kyststien merket med lyseblå (NCS
S1040B, som er i ferd med å bli en standard for merkede stier i
utmark), mens tilbringerstiene er merket i en annen litt mørkere
blåfarge. Kyststien er network=nwn eller iwn, mens tilbringerstiene er
network=lwn. Det er en mye bedre måte å beskrive det på enn å oppgi
marked_trail=NCS-S1040B / blue / rgb(ettellerannet), colour=#hexkode,
colour:ncs=S1040B, symbol=10x5cm square light blue mark, etc. I
Mossemarka bruker de blått for skiløyper etter det jeg har hørt. Skal
et kart presentere disse likt som fotrutene i Oslomarka fordi det er
samme farge i terrenget? På Ramsåsen i Vestmarka/Asker er det noen som
har begått selvtekt og merket en sti blått uten samtykke fra
grunneier.

En relasjonsrute må gjerne ha detaljert beskrivelse av hvordan ei rute
eller løype er merket, men det er viktigere å oppgi formålet med
merkingen og/eller stiens funksjon. "Merket fotrute", langdistanse,
lokal sti, natursti, attraksjonssti, joggerunde, trimløype, etc.
Derfor er relasjoner lurt og marked_trail=blue eller trailblazed=yes
dumt.

> Svaret ditt dekker "blåmerka" løyper som er merka gule eller andre farger

Hva er en "blåmerka" rute?

> Men hva med stier som ikke er merka i det hele tatt? Men som
> fortsatt er definert som blåmerka i andre kart?

Hvilke andre kart tenker du på? Tenker du på kart som ikke er oppdatert?
Hvis stien/ruta ikke er merket eller skiltet i terrenget er det vel
ikke riktig å bruke symbolikk for det i kartet?
Vi kan ikke kopiere åndsverk heller, så vi kan egentlig bare forholde
oss til det vi ser i terrenget, eller det som den som er ansvarlig for
stien forklarer oss. (I Oslomarka finnes det en del skilt og merking
som områdeleder har glemt å ta ned.)