[NUUG kart] Håndtering av frigitt kartdata

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Oct 8 14:35:32 CEST 2013

Personlig synes jeg høydekurvene i N50 er passe på småskjermer slik man
har på GPS. Derfor ser jeg ingen grunn til å lage noe bedre på mine
GPS-kart. Ikke i første omgang iallefall. Dette er uansett bedre enn de
jeg allerede har som er bassert på 90-meters-målinger fra satelitt.

-Sverre

Espen Oldeman Lund wrote on 08.10.2013 14:19:20:

> Denne tråden begynner å spore litt av, men bare en kort kommentar.
>
> Det at det er oppløsning på 10 meter på DTM'en sier nok ikke så mye
> om nøyaktigheten. Dette datasettet satt sammen av mange ulike datasett
> og nøyaktigheten vil derfor variere avhengig av hvor i landet du er.
> Jeg tipper at den er mest nøyaktig nærme byene. Så jeg er litt
> skeptisk til at du faktisk får bedre høydekurver ved å lage de sjøl.
>
> Men sikkert noen som veit mer om dette som kan korrigere meg hvis
> jeg tar feil.
>
> Espen

UTM-koordinater

> [...]
>
> Når terrengmodellen har oppløsning på 10 m burde den vel gi ganske bra
> høydekurver, i hvert fall bedre enn det som hittil har vært
> tilgjengelig? Ulempen er vel det du er inne på at det blir veldig mange
> filer å laste ned, og kanskje også at det krever mye datakraft og lage
> kurvene?
>
> For en stund siden forsøkte jeg å lage høydekurver fra en DTM
> tilgjengelig gjennom en WCS-tjeneste som Thomas Hirsch nevnte. Den ser
> ut til å være basert på de samme dataene som nå kan lastes ned, og jeg
> synes det ga ganske brukbare høydekurver, selv med 5 m ekvidistanse.

0&REQUEST=GetCoverage&FORMAT=GeoTIFF&COVERAGE=land_utm33_10m&BBOX=266776,