[NUUG kart] Den Norske Turistforeningen (DNT) sjekker inn

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Fri Mar 21 12:22:30 CET 2014

Vet du om hvor bevisst valg av CC BY-NC var? I utgangspunktet er
CC-lisenser uegnet til kartdata (eller data av noe slag). Dette er fordi
kartdata (i motsetning til ferdig tegnede kart) ikke er åndsverk (etter
åndsverkslovens §1). Innsamlede data (inkl. kartdata) beskyttes i hovedsak
av åndsverkslovens § 43 (databasevern). Men CC-lisensene har eksplisitt
unntak for denne beskyttelsen (siden den er laget for beskyttelse av
åndsverk). Fra CC-BY-NC 3.0 NO:

På slutten av *3. Lisensrettigheter.*: Dersom lisensgiver innehar
databaserettigheter eller lignende i henhold til åndsverklovens § 43 og EUs
databasedirektiv, fraskriver lisensgiver seg disse rettigheter.

Fra *4. Restriksjoner.: *
d. For å unngå tvil: De restriksjoner som nevnes ovenfor i punkt 4(a), 4(b)
og 4(c) [Navngivelse og IkkeKommersiell] gjelder ikke for de delene av
frembringelsen som ansees å falle inn under definisjonen av «frembringelse»
for denne lisensens formål utelukkende fordi de møter kriteriene for vern
etter åndsverklovens § 43 og EUs databasedirektiv.

Dette var så vidt jeg vet grunnen til at ODbL ble laget. Ikke det at
inkompatibiliteten mellom CC og data stopper Kartverket fra å utgi kartdata
med CC-lisens (men de bruker CC-BY 3.0 NO:
http://www.kartverket.no/kart/gratis-kartdata/lisens/).

Geir Ove