[NUUG kart] Den Norske Turistforeningen (DNT) sjekker inn

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Thu Mar 27 14:44:00 CET 2014

27. mars 2014 kl. 14.14 skrev Hans Kristian Flaatten <
hans.kristian.flaatten at turistforeningen.no>:

> Grunnen til at CC BY-NC ble valgt er av politiske årsaker. Det var ikke
> ønskelig at
> andre parter skulle kunne benytte DNT-data for egen vinning da DNT er en
> ideell
> organisasjon. Men som jeg nevnte skal det det ikke være noe problem å
> lisensiere
> et subsett av denne dataen (geometri, navn, mm) under ODbL.

Sånn i utgangspunktet kan man si at det er en fordel å lese lisensen før
man velger lisens, ikke velge ut fra navnet på den. Som nevnt av andre,
står det eksplisitt i den lisensen dere har valgt at dataene fritt kan
benyttes til kommersielle bruksområder og uten å navngi DNT som kilde.
OpenStreetMap er forsiktige med å bruke data som det ikke er helt klarlagte
rettighetsforhold til, men andre aktører kan ha mindre krav til avklaring
av lisens. Da vil dere ha et meget stort problem om dere vil stoppe slik
bruk.

Egentlig kan det se ut til at valget av CC BY-NC stopper de som dere ønsker
skal benytte dataene, og ikke hindrer dem dere vil stoppe.

Mvh,
Gustav