[NUUG kart] Turkart seminar

Geir Andresen gean at online.no
Wed Mar 2 21:20:29 CET 2016

Hei,

Jeg er på jakt etter noen som vet noe om navn på åser og høydedrag, jeg har
et par problemer;

I Randviga på Fevik er det på kartet et navn på en kolle like ved sjøen, den
er ca 52 m høy og kalles Randvighallen. Jeg kan ikke finne «hall» som
bekrivelse  på høyden, men «kalle» er et lokalt dialektnavn som forekommer
på enkelte høyder i området. Jeg tror videre at dialekten her kan være årsak
til at dette navnet er skrevet slik det er. Noen formening?

Vi har også et navn på kartet på en markant høyde, «Trollfjell» - lokalt
heter det Trollefjell etter gården Trålum som hadde dette område tidligere.
På sjøkartet heter det «Store Randeberget» som overettmerke for navigering.
Er det mulig å få korrigerte slike navn?

Mvh

Geir Andresen

Barlinda 79

4870 Fevik