[NUUG kart] Import av ssr2

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Fri Apr 20 10:38:09 CEST 2018

Det er et godt men vrient spørsmål. Beskrivelsen for place=locality, "a
named place which has no population", er vid og tillater det meste av de vi
på norsk ville kalle et "sted". Samtidig er det nevnt i wikien at "this tag
sometimes is used in addition to rarely used or unusual tagging scheme".

En del stedsnavn i filene er tagget kun med place=locality fordi det ikke
finnes andre passende tags i OSM, f.eks. et tømmervelte eller en gammel
bosettingsplass. Dette gjelder også mange av vann- og sjødetaljene. Disse
synes jeg uansett bør få stå.

80-90% av place=locality i filene er kombinert med natural=*. Dette gjelder
tags som ikke rendres av Carto, f.eks. slope, shoal, strait, cape, valley
osv. Mange av disse stedene har kjente og mye brukte navn som man ville
forvente å finne på et kart, de gjelder bare terrengformasjoner som ikke er
så vanlig å mappe i OSM. Diskusjonene på Github om rendring av
natural=valley tyder på at disse navnene neppe vil bli rendret der fordi
tagge-definisjonener og bruk i OSM er for utydelig. Et antall i filene
gjelder natural=hill, som ikke en gang er definert i wikien men som er i
vanlig bruk i Norge og andre steder i verden (rendres på mtbmap.no).

Dersom alle place=locality skal fjernes vil typisk 40-60% av alle
stedsnavnene i kommunene forsvinne.

Fint om flere kan kommentere på dette. Er det innspill til eventuelt
konkrete stedsnavntyper som *ikke* bør ha place=locality?

Det er i hovedsak vann og tjern som eventuelt kommer fra N50, i tillegg
noen (færre) bekker, elver og topper. Det vil nok ta noen år før
N50-importen er ferdig, så jeg ville bare ha gjort SSR-importen mot det som
allerede finnes av vann etc. Når en N50-import gjøres kan en gjerne i
etterkant hente inn navn på vann og tjern fra SSR-filene og ellers passe på
at f.eks. topper som har navn blir flettet med nye topper fra N50. Men om
du likevel skal importere begge deler for en kommune så er det selvfølgelig
lurt å gjøre N50 først.