[NUUG kart] Haakon VIIs gate eller Haakon VII's gate

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Jun 30 14:42:41 CEST 2019

[Peter Bremer]
> Men nå er jeg i tvil om hvordan den riktige skrivemåten på Haakon VII's
> gate er -- med eller uten apostrof. Veien (i Trondheim) var skrevet med
> apostrof i OpenStreetMap, i adressenodene står det uten, i Wikipedia står
> det med, Statens Vegvesen skriver det uten, på Kartverkets sin "Road
> Networks Overlay" (lag i JOSM) står det med apostrof.
>
> Jeg har ikke funnet noe gateskilt på selve gaten.
>
> Hva skal jeg gjøre?

Det enkleste er vel å velge en stavemåte som du liker, få laget et skilt
med den stavemåten og sette skiltet opp i gaten.  Fakta på bakken er
autorativ i OSM, så uten konkurrerende skilt kan du velge hvordan fakta
på bakken skal være. :)

Ved Majorstuen i Oslo var det en vei der det var minst fire ulike
stavemåter på skilt langs veien.  Husker ikke hva vi endte opp med å
velge der. :)

I det norske byråkratiet er det kommunen som bestemmer veinavn.  De kan
jo konsulteres hvis du vil vite offisiell stavemåte.  Den er dog ikke
nødvendigvis riktig i OSM. :)

--
Vennlig hilsen