[NUUG kart] Haakon VIIs gate eller Haakon VII's gate

Fredrik lists at 0v.no
Sun Jun 30 14:53:33 CEST 2019

[Peter Bremer]

> Men nå er jeg i tvil om hvordan den riktige skrivemåten på Haakon VII's
> gate er -- med eller uten apostrof. Veien (i Trondheim) var skrevet med
> apostrof i OpenStreetMap, i adressenodene står det uten, i Wikipedia står
> det med, Statens Vegvesen skriver det uten, på Kartverkets sin "Road
> Networks Overlay" (lag i JOSM) står det med apostrof.

Vi diskuterte tilfeldigvis disse apostrofene på IRC / #osm-no denne uken.

Kartverket leverer vanlig apostrof ' til adressene vi importerer og til
ELVEG, men elveg2osm endrer gatenavn-apostrofen til  ’ (som er den
"korrekte", men ingen som bruker, eller har på tastaturet).

Nominatim krever at navnet på addr:street er likt som en faktisk vei [1]
for at en adresse skal være søkbar, så det er om ikke annet viktig at de
er like.

Dette ble også diskutert i 2014 uten at man kom til noe entydig
konklusjon den gangen
https://lists.nuug.no/pipermail/kart/2014-October/004976.html

Fredrik

[1] man kan trikse det til med en addr:place og place=*-node hvis det
faktisk ikke finnes en vei