[NUUG kart] NVDB import destroyed existing data

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Sat Mar 21 12:05:18 CET 2020

Det er helt greit å ha synspunkter på importen, og jeg skal være den første
til å være enig i at det kan forekomme tabber under slike store importer.
Det jeg har reagert på er at saken ikke ble diskutert før revert ble gjort.
Jeg kunne enkelt ha rettet opp de forholdene som er nevnt, og jeg kunne ha
gjort selektiv revert på det lille hjørnet av kommunen i nordvest der du
har mappet (ca 500 veier av totalt ca 4000 veier i kommunen). I stedet er
nå tre dagers arbeid og flere tusen veier tapt.

Prosjektet her har vært å få ferdig Elveg/NVDB-importen i Norge fordi det
fremdeles mangler et kolossalt antall veier i OSM, og fordi det er mye
offset fra Bing-tiden:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Road_import_(Norway)/Progress.
Deretter er det mye enklere å forbedre og fornye i OSM.

I Kvinnherad var en del veier bra, særlig der du har jobbet i nordvest, men
det var også mye offset, en stor andel veldig kantede veier, feil
fartsgrenser, mye feil tagging osv. i kommunen. Hele 2600 veier i NVDB
manglet i OSM for Kvinnherad og ble importert, og importen la inn ny
topologi for 1600 veier. Importen gir i det store og hele et meget stort
løft for OSM i det meste av kommunen. Dette var ikke en "blind" import, men
medførte manuell fletting av 900 eksisterende veier/stier som fremdeles er
i OSM. Hver enkelt ble sjekket mot ortofoto. Et stor antall veier fra NVDB
ble manuelt forbedret før de ble importert. Samtidig har jeg ikke noe
problem med å se at det alltid er rom for forbedringer og at det sikkert
finnes noen tabber i importen.

NVDB-filen for Kvinnherad er her:
https://www.jottacloud.com/s/059f4e21889c60d4e4aaa64cc857322b134

Jeg foreslår at vi nå beholder hele "ditt" område nordøst for
Kvinnheradsfjorden, og at jeg tilbakefører importen for resten av kommunen.
Jeg skal i tillegg ta en ekstra gjennomgang av alt. Det er sikkert noe som
kan gjøres enda bedre. Jeg kommer ikke til å gjøre denne importen en gang
til helt fra grunnen ...