[NUUG kart] NVDB import destroyed existing data

Arne Johannessen arne-list at thaw.de
Sat Mar 21 19:52:26 CET 2020

Hei NKA,

takk skal du ha for ditt detaljert svar.

Du har helt rett i at mitt lokalkunnskap er stort sett her på
"nordsida", altså nordvest for Kvinnheradsfjorden. På grunn av dette var
problemene *her* veldig lett å se for meg. Jeg "extrapolerte" dette til
hele kommunen, men må spakt innrømme at jeg ikke gjorde en grundig sjekk
der.

Det har jeg nå tatt igjen et par steder på sørsida, og ser nå at det er
faktisk vanskelig å påpeke åpenbare feil i importen der.

(Tvert i motsetning til nordsida. Muligens er kvaliteten i NVDB rett og
slett for dårlig her. Om ønskelig kan jeg komme med screenshots som
sammenligner noen eksempler fra før og etter importen for å utdype dette.)

Så vidt jeg kan bedømme per nå, var kvaliteten av importen altså i
realiteten stort sett bra sør av fjorden. Det er muligens ikke engang
nødvendig å ta en ekstra gjennomgang av alt.

Takket være din forklaring, forstår jeg nå også veldig godt at din
bearbeidelse var absolutt ikke blitt kjørt automatisert og stort sett
uten tilsyn, slik jeg først trodde.

Men uansett hvilke problemer det nå var med importen: Det å ikke spørre
deg først, var en grov feilvurdering og uhøflighet fra min side. Rett og
slett uproff av meg, og du må tro meg at jeg sitter her med svært dårlig
samvittighet.

* * *

Akkurat nå er jeg mest opptatt av spørsmålet:
Hva kan *jeg* gjøre for å hjelpe i denne situasjonen?

Ditt forslag om å splitte kommunen langs Kvinnheradsfjorden høres veldig
fornuftig ut.
Har du en enkel mulighet til å gjennomføre dette?

Jeg kunne også gjøre dette hvis du skulle foretrekke det, men det blir i
så fall første gang for meg med en geografisk begrenset revert på denne
størrelsesorden.

Jeg er dessuten bevisst at noen deler av din import her på nordsida av
fjorden har bra kvalitet. Jeg ser det som mitt ansvar å flette inn dine
endringer her etterpå. (Selvfølgelig er i utgangspunktet alle velkommen
til å bidra, men noe slikt forventer jeg altså ikke.)

Hva synes du / dere andre?

Hilsen,
cck

--